Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Eerste details nieuwe Formule 1-bolide Ferrari onthuld

Nu teams zich committeren aan hun autoconcept voor het aankomende seizoen, legt onze Italiaanse technische F1-journalist wat er gaande is met de 2023-bolide van Ferrari. Deze lijkt wat inspiratie te hebben gevonden bij de Red Bull RB18.

We hebben al meerdere keren geschreven dat de nieuwe Ferrari-bolide in 2023 louter een revolutie zal zijn van de F1-75 in 2022. Dit betekent echter niet dat het aerodynamische concept volgend jaar een kopie zal zijn van die van dit jaar. Het tegenovergestelde zelfs. De belangrijkste innovaties die een auto competitiever kunnen maken, zitten door toedoen van de huidige technische reglementen vooral op en rond de vloer, maar de volgende F1-bolide uit Maranello zal ook aan de buitenkant zichtbare elementen hebben die zich onderscheiden van zijn voorganger. De vorm van de sidepods zal aan de bovenkant hetzelfde 'uitgehouwen' profiel behouden, met grote roosters voor de afvoer van de warmte. Ook zullen we richting de achterkant van de sidepods een diepgaande versmalling zien. Het gebied voor de achterwielen, dat gewoonlijk wordt omschreven als de 'coke bottle', zal in vergelijking met de F1-75 iets verder naar voren liggen. Op die manier zal de manier waarop de luchtstromen naar de achterkant van de auto worden geleid iets minder complex zijn ten opzichte van dit jaar. In de onderstaande vergelijking is links de bolide van dit jaar te zien en rechts de bolide van volgend jaar. Het artikel gaat daaronder verder .

In de praktijk zal het bodywork, dat zich bij de F1-75 uitstrekte tot achter de motorkap en nauwer werd, worden vervangen door horizontale ventilatieopeningen die helemaal doorlopen over de achterste elementen van de ophanging. Deze configuratie is gedeeltelijk ontleend aan de Red Bull RB18, die met zijn aflopende sidepods gedwongen de warmte af moest voeren via ventilatieopeningen aan de achterkant, roosters van verschillende grootten aan de zijkant van de cockpit en roosters aan het begin van de motorkap (dit laatste kenmerk werd door Red Bull geïntroduceerd bij een update in Silverstone). Op de onderstaande tekening is de evolutie van de motorkap van de Red Bull RB18 te zien. De horizontale opening waar Ferrari zich door laat inspireren is het gedeelte met de 'HRC Honda Racing' sticker. Het artikel gaat hieronder verder .

'Dubbele vloer'

In de essentie zal de body van project 675 (de code die men het project intern heeft gegeven) gekarakteriseerd worden door andere volumes dan die van de F1-75, zodat de auto minder last moet hebben van drag. Een van de veranderingen die de nieuwe bolide moet karakteriseren, is het lagere profiel van de zijkanten van de wagen. De stap tussen de verticale sectie en de zijkant van de vloer zal veel duidelijker naar voren moeten komen, waardoor er in feite een soort kanaal zal ontstaan tussen de vloer en de sidepods volgens het principe van de 'dubbele vloer', dat op meesterlijke wijze werd toegepast door Red Bull op de kampioensbolide van Max Verstappen. In zekere zin zou het een natuurlijke evolutie zijn van het vorige project, dat de interne verpakking van het koelsysteem niet volledig zou verstoren. Alleen de side impact protection structures , de verplichte veiligheidsstructuur aan de zijkant van de bolide, moeten op een andere manier worden geplaatst. De onderkant van het chassis en het gedeelte rond de brandstoftank zal naar verluidt wel grondig verschillen van die van zijn voorganger, waarbij volgens de geruchten alleen de manier waarop de motor is geïnstalleerd hetzelfde zal blijven. Bij de ontwikkeling moest echter wel de plaatsing van de versnellingsbak volledig worden veranderd, zodat de verplichte wijzigingen aan de diffuser konden worden doorgevoerd. De ophangingen zijn ongewijzigd gebleven, maar die aan de achterzijde zou, juist om een ander vloerontwerp mogelijk te maken, op een andere manier worden gemonteerd aan de versnellingsbak. Hieronder zie je de 675 (onderste) en de F1-75 (bovenste). Het profiel aan de zijkant zal anders zijn bij de twee bolides. De 'coke bottle' sectie zal groter zijn (onder Santander) en tussen de sidepods (waar Ray Ban, CEVA en het Shell-logo opstaat) en de vloer zal er een duidelijker kanaal lopen, net als dit jaar bij Red Bull het geval is.

Motor

Wat betreft de motor komen er ook positieve geluiden uit Maranello. De evolutie van de 066/7 krachtbron, die afgelopen jaar betrouwbaarheidsproblemen had, hing af van onderzoek naar een nieuw systeem dat de brandstof injecteert. Met dat nieuwe systeem moeten de verbrandingskamers van de krachtbron maximaal gevuld worden en de ontbranding nog efficiënter gebeuren. De data die na vele uren op de testbanken is verzameld over de nieuwe motor (iets dat ondanks de bevriezing van de ontwikkeling is toegestaan als het aankomt op de betrouwbaarheid) was veelbelovend. Er wordt zelfs gesproken van een toename van 30pk ten opzichte van de vorige versie van de 066/7. Dit alles zorgt voor positiviteit bij de technische teams in Maranello. De simulaties van de performance zijn het gesprek van de dag bij het team van Charles Leclerc en Carlos Sainz. De veranderingen aan de top van het Ferrari-team hebben voor weinig opschudding gezorgd bij de technische teams, die veel te druk bezig zijn met de productie om veel aandacht te besteden aan de wisseling van de wacht. Als Frederic Vasseur op 9 januari begint bij Ferrari hangt er voor hem veel af van de competitiviteit van de nieuwe bolide. De eerste geluiden zijn in ieder geval positief.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'