Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Eerste problemen van het seizoen dienen zich al aan voor Haas

Het feit dat Groot-Brittannië nog enige tijd in lockdown is vanwege het coronavirus, kan Haas wel eens flink in de weg gaan zitten. Teambaas Guenther Steiner geeft aan dat hij geen flauw idee heeft wat de gevolgen zijn voor zijn team dat niet zonder personeel uit het buitenland kan.

Na een desastreus 2020-seizoen, waarin Haas F1 drie luttele WK-punten bij elkaar wist te verzamelen, hoopt het team in 2021 op verbetering. Stiekem ligt de nadruk bij de Amerikaanse renstal al op het jaar 2022, want voor dat seizoen moet er een geheel nieuwe wagen worden gebouwd. Toch moet er ook in 2021 nog gewoon worden geracet en dus bereidt men zich momenteel voor op het komende seizoen. De Formule 1-fabriek van het team van de Amerikaan Gene Haas is net als die van vele concurrenten gevestigd in Groot-Brittannië. Vele onderdelen voor op de Formule 1-wagen, waaronder de motor en de versnellingsbak, worden echter ingekocht bij Ferrari en het chassis van Haas wordt ontwikkeld door een andere Italiaanse partij: Dallara. De lockdown in Groot-Brittannië zorgt echter op dat gebied voor problemen, omdat er Italiaans personeel nodig is om de nieuwe Haas-bolide voor de eerste keer op te starten. Teambaas Guenther Steiner vertelt aan The Race dat zijn team druk bezig is om de gevolgen van de lockdown te inventariseren, maar erkent dat ze enigszins in het duister tasten. Terug- en vooruitblikkend op het afgelopen en het komende seizoen, is de Italiaanse teambaas ten eerste blij dat Haas überhaupt nog bestaat. "Als je terugkijkt naar 2020 en onze sportieve prestaties moet beoordelen, dan kon het eigenlijk niet slechter. We zijn niet in deze sport aanwezig om achteraan rond te rijden", oordeelt hij. "Aan de andere kant hebben we het team in leven weten te houden in economisch zware tijden, dus wat dat betreft zou ik 2020 positief beoordelen." "Maar", zo gaat hij verder. "Nu ligt de focus op 2021. We bekijken momenteel wat de gevolgen zijn van de lockdown voor ons team in Groot-Brittannië, want als de 2021-bolide voor het eerst wordt opgestart, dan zal dat daar gebeuren. We hebben echter mensen uit Italië nodig om de auto aan de praat te krijgen, dus we moeten eens goed onderzoeken wat voor impact de lockdown op ons heeft." Gelukkig is er nog wel wat ademruimte. De situatie in Engeland is echter penibel en de nationale lockdown is recent verlengd tot minstens half februari. De lockdown gaat daar dus nog minstens zo'n vijf weken door. "Pas over zes weken zullen we de wagen voor het eerst opstarten, maar we moeten zeker rekening met de lockdown houden", aldus Steiner, die er van uit gaat dat het begin van het seizoen flink overhoop zal worden gehaald door datzelfde virus. "De GP van Australië gaat hoogstwaarschijnlijk worden uitgesteld. De race in Bahrein gaat denk ik wel gewoon door. Daar hadden ze het het afgelopen jaar heel goed voor elkaar. We voelden ons er erg veilig. Wat daarna zal komen, geen idee. Ik weet niet wat er allemaal in China aan de hand is, dus het wordt denk ik een lastige start van het seizoen", zucht hij. "Maar de FOM heeft vorig jaar al laten zien dat het snel met een alternatieve kalender kan komen. Misschien ben ik wat pessimistisch, maar ik denk dat we de eerste helft van dit jaar nog met het virus om moeten gaan."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi