Het schild moet ervoor zorgen dat coureurs niet op het hoofd geraakt worden door losvliegende brokstukken. Aanleiding hiervoor zijn ongevallen in diverse andere raceklassen zoals Indycar. Wat de FIA wat ons betreft compleet vergeet is dat je ovalracing, waar 30 coureurs met 350 per uur over een circuit racen en de verschillen zeer klein zijn, niet kan vergelijken met Formule 1. In de Formule 1 zijn de verschillen onderling veel groter, de snelheden lager en het aantal crashes in een heel seizoen is gelijk aan dat van één Indycar race. Daarbij komt ook nog dat er in de Formule 1 lange uitloopstroken, bandenstapels en andere veiligheidsvoorzieningen zijn waardoor de kans op hoofdletsel door rondvliegende onderdelen uiterst gering is.
De afgelopen 25 jaar werd alleen Felipe Massa geraakt door een veer van de auto van Rubens Barrichello in 2009. Een noodlottig ongeval als dat van Jules Bianchi wordt ook met de shield niet voorkomen. Diverse coureurs hebben zich negatief uitgelaten over extra hoofdbescherming, omdat ze vinden dat dit het DNA van de Formule 1 aantast. Onder hen zijn onder andere Verstappen, Hulkenberg en Kvyat. Het schild wordt nu tijdens de vrije trainingen voor de GP van Engeland voor het eerst getest door Ferrari. Mocht het 'shield' er niet komen in 2018, dan komt de Halo op de F1-auto's. De FIA heeft de teams laten weten dat er hoe dan ook extra hoofdbescherming in de Formule 1 komt volgend jaar.
Meest gelezen