Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
04 d 23:50:16
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Haas F1 Team

Eigenaar Haas onthult ware reden achter vertrek Steiner

Haas en Guenther Steiner zijn per direct uit elkaar gegaan. Teameigenaar Gene Haas vertelt waarom verandering nodig was.

Steiner Gene Haas 2014
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Guenther Steiner is na tien jaar bedankt voor bewezen diensten. Teameigenaar Gene Haas deelt het verhaal achter het vertrek in gesprek met F1.com. De eerste vraag is natuurlijk de waarom-vraag. Het antwoord van Gene is simpel. "Het kwam neer op performance."

"Hier staan we dan, in ons achtste jaar in F1, na 160 races - nog zonder podium. De laatste jaren eindigden we negende of tiende in het kampioenschap. Ik ga hier niet zitten en zeggen dat dat Steiner zijn fout is, of zoiets, maar het leek gewoon het goede moment om verandering door te voeren en iets anders uit te proberen. Het leek er namelijk niet op dat het zou werken om op deze voet door te gaan."

Haas vindt het jammer dat het zo is gelopen. "Het was een lastige beslissing. Ik mag Guenther, hij is een heel mooi persoon, met een goede persoonlijkheid. We hebben een lastig einde van het vorige jaar gekend. Ik snap dat niet. Echt niet. Het zijn goede vragen om aan Guenther te stellen, wat er nou fout is gegaan. Uiteindelijk draait het om performance. Tiende eindigen in het kampioenschap, daar kom ik niet meer voor uit mijn bed."

Nieuwe teambaas

De nieuwe Haas-teambaas is Ayao Komatsu, een 47-jarige Japanner die bij alle 160 races al aanwezig was bij het team. Hij werkte onder meer als race-engineer en groeide door tot Director of Engineering. Met 20 jaar aan F1-ervaring was het volgens Gene Haas een logische keuze.

"We hebben intern gekeken wie de meeste ervaring had. Ayao is al sinds dag één bij het team en kent het reilen en zeilen. Mijn grootste zorg op weg naar de testdagen in Bahrein is om een auto te hebben die klaar is om de baan op te gaan. Misschien hebben we een meer manager- en engineeringachtige aanpak nodig."

"Guenther had meer een menselijke aanpak. De manier waarop hij met de mensen omging, daar was hij heel goed in. Ayao is daarentegen een technisch persoon, die alles op basis van data bekijkt - dit doen we fout, hier kunnen we beter. Een andere aanpak. We moesten echt iets anders doen, want we waren echt niet goed bezig. Zoals ik al zei: na acht jaar staan we helemaal achteraan. Meer kan ik niet zeggen."

Waarom geen grote naam van buitenaf?

Grote beschikbare namen, zoals Mattia Binotto, heeft Gene Haas niet voor de rol overwogen. "Als je extern mensen aantrekt, dan duurt het zes maanden tot een jaar voordat ze gewend zijn aan een nieuwe omgeving. Vaak mag je die mensen ook niet eens. Het is beter om iemand te kiezen die je al kent, ook al zijn ze geen perfecte fit. Je weet dan tenminste wat je krijgt."

"Bij mijn eigen bedrijf Haas Automation werkt dat ook goed, dus dat pas ik nu ook toe binnen het F1-team. Ik hou ervan om mensen die ik al ken binnen het team te hebben, die weten hoe alles eraan toe gaat en de mensen begrijpt. Dat doe ik liever dan een vreemdeling die alles overhoop gooit en er een zooitje van maakt."

Door de jaren heen bleef Gene Haas vaak in de schaduw bij Haas, maar dat is verleden tijd. Hij kondigt aan meer op de voorgrond te zullen treden en gaat in Europa op zoek naar een Chief Operating Officer die naast Komatsu het team kan leiden vanuit Banbury, Groot-Brittannië, waar het team naast haar hoofdkwartier in de VS ook een uitvalsbasis heeft.

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50!

Praat mee!

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      dave-bleekemolen#24489

      Daar heeft hij gelijk in coreurs zijn goed auto moet veel beter en steiner is was en is een topper en persoonlijkheid heel jammer voor de formule 1 hopen dat hij snel ergens anders word ingezet

      Dit bericht is aangepast op:

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_ln.png

    Kiwi

    Lekkere binnenkomer voor Ayao, met een opmerking als deze van Gene "Het is beter om iemand te kiezen die je al kent, ook al zijn ze geen perfecte fit. Je weet dan tenminste wat je krijgt."

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_vb.png

      Kenny

      Iedereen kan groeien in zijn of haar rol. Ik denk dat dat ook de achterliggende gedachte is. Dus waarom voor een vreemde kiezen als je iemand hebt die al een goede groei heeft laten zien?

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      Willem1

      Voor Ayao hoop ik dat dit betekent dat Gene Haas zijn talenten kent en respecteert dat andere vlakken tijd (of een rechterhand) nodig gaan hebben.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

    Jacq36

    Echt, wat een idiote beslissing van haas. Bouw eerst maar eens een betere auto, dan had je steiner niet hoeven te ontslaan. Lekker makkelijk zo. 20 jaar ervaring zegt niets. Al die tijd is de Japanner erbij geweest en ook die heeft niets voor elkaar gekregen.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_fa.png

      Renee Jonker

      beetje rare uitspraak voor iemand die daar helemaal niks vanaf weet. maar de beste stuurlui zitten op de bank F1 te kijken hè...😉😊

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_cl.png

      GoAzBox

      inderdaad zo zie ik het ook. Jammer van de markante persoonlijkheid, maar hij brengt het team ook niet verder dus moet je wat.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Pieter333

      Betekent dat dan dat Gunther de kennis en ervaring van Komatsu onvoldoende heeft herkend en ingezet? Komatsu zat er toch al die jaren bovenop? En nu zonder Gunther kan Komatsu wel ineens al zijn kunde in de auto gooien? Het lijkt me sterk dat Gunther hem heeft buitengesloten omdat hij dacht dat hij het beter weet. Beetje vreemd hoor.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

      John Van Den Elshout

      Maar zoals hierboven al gezegd is, degene die nu het stokje over mag nemen, heeft vanaf dag 1 bij Haas gewerkt als ingenieur, dan verwacht je toch dat juist zo iemand erop afgerekend zou worden dat hij verzaakt heeft om in te grijpen na zoveel jaren ellende, ik begrijp Gene Haas hier totaal niet om deze keuze op deze manier uit te leggen, dit raakt kant nog wal!

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Hamil_Ton

    Steiner heeft geen flauw benul hoe je met coureurs om moet gaan dus een logische beslissing die er al jaren aan zat te komen.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Norbert8

      Lag het aan de coureurs dat de engineers de auto niet begrijpen? Of aan de coureurs dat ze het geld niet hadden om echt daadwerkelijk mee te doen? Ze hebben geen goede engineers, facaliteiten en kopen alles in wat maar kan om kosten te besparen. Tot dit laatste seizoen konden ze niet eens updates doen midden in het seizoen. Alle andere teams ontwikkelen continu door.

      Dit bericht is aangepast op:

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Norbert8

    Dit gaat niks veranderen. De problemen zijn de engineers van Haas en dat ze maximaal inkopen bij Ferrari. Er is geen sprake van echte commitment van Gene Haas qua uitgaven, facaliteiten en personeel.

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    rogiogie

    Benieuwd hoe we het bekoelen van de relatie tussen Gene en Guenther gaan terugzien in het nieuwe seizoen van D2S! Gene was bijna nooit in beeld maar de telefoontjes tussen die 2 en vooral Guenther’s commentaar daarna was natuurlijk wel het betere smullen 😉

    Dit bericht is aangepast op:

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    KreezieKeesie

    Ik zie dit een beetje als bij een voetbalelftal, presteert het team niet, dan ontsla je de trainer.... Ook nooit gesnapt.

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Scoot

    Op een gegeven moment moet je wat anders gaan doen en wat forceren als je veranderingen wilt aanbrengen omdat je bent vastgelopen. Een nieuwe man aan de top kan voor nieuwe inzichten zorgen, Haas heeft gelijk dat hij nu wat moet gaan forceren, het gaat al lang niet goed.

x
Uitgelegd Waarom Verstappen en Norris geen straffen kregen voor pitlane-incident