Guenther Steiner is na tien jaar bedankt voor bewezen diensten. Teameigenaar Gene Haas deelt het verhaal achter het vertrek in gesprek met F1.com. De eerste vraag is natuurlijk de waarom-vraag. Het antwoord van Gene is simpel. "Het kwam neer op performance."
"Hier staan we dan, in ons achtste jaar in F1, na 160 races - nog zonder podium. De laatste jaren eindigden we negende of tiende in het kampioenschap. Ik ga hier niet zitten en zeggen dat dat Steiner zijn fout is, of zoiets, maar het leek gewoon het goede moment om verandering door te voeren en iets anders uit te proberen. Het leek er namelijk niet op dat het zou werken om op deze voet door te gaan."
Haas vindt het jammer dat het zo is gelopen. "Het was een lastige beslissing. Ik mag Guenther, hij is een heel mooi persoon, met een goede persoonlijkheid. We hebben een lastig einde van het vorige jaar gekend. Ik snap dat niet. Echt niet. Het zijn goede vragen om aan Guenther te stellen, wat er nou fout is gegaan. Uiteindelijk draait het om performance. Tiende eindigen in het kampioenschap, daar kom ik niet meer voor uit mijn bed."
Anderen bekeken ook:
Nieuwe teambaas
De nieuwe Haas-teambaas is Ayao Komatsu, een 47-jarige Japanner die bij alle 160 races al aanwezig was bij het team. Hij werkte onder meer als race-engineer en groeide door tot Director of Engineering. Met 20 jaar aan F1-ervaring was het volgens Gene Haas een logische keuze."We hebben intern gekeken wie de meeste ervaring had. Ayao is al sinds dag één bij het team en kent het reilen en zeilen. Mijn grootste zorg op weg naar de testdagen in Bahrein is om een auto te hebben die klaar is om de baan op te gaan. Misschien hebben we een meer manager- en engineeringachtige aanpak nodig."
"Guenther had meer een menselijke aanpak. De manier waarop hij met de mensen omging, daar was hij heel goed in. Ayao is daarentegen een technisch persoon, die alles op basis van data bekijkt - dit doen we fout, hier kunnen we beter. Een andere aanpak. We moesten echt iets anders doen, want we waren echt niet goed bezig. Zoals ik al zei: na acht jaar staan we helemaal achteraan. Meer kan ik niet zeggen."
Waarom geen grote naam van buitenaf?
Grote beschikbare namen, zoals Mattia Binotto, heeft Gene Haas niet voor de rol overwogen. "Als je extern mensen aantrekt, dan duurt het zes maanden tot een jaar voordat ze gewend zijn aan een nieuwe omgeving. Vaak mag je die mensen ook niet eens. Het is beter om iemand te kiezen die je al kent, ook al zijn ze geen perfecte fit. Je weet dan tenminste wat je krijgt."
"Bij mijn eigen bedrijf Haas Automation werkt dat ook goed, dus dat pas ik nu ook toe binnen het F1-team. Ik hou ervan om mensen die ik al ken binnen het team te hebben, die weten hoe alles eraan toe gaat en de mensen begrijpt. Dat doe ik liever dan een vreemdeling die alles overhoop gooit en er een zooitje van maakt."
Door de jaren heen bleef Gene Haas vaak in de schaduw bij Haas, maar dat is verleden tijd. Hij kondigt aan meer op de voorgrond te zullen treden en gaat in Europa op zoek naar een Chief Operating Officer die naast Komatsu het team kan leiden vanuit Banbury, Groot-Brittannië, waar het team naast haar hoofdkwartier in de VS ook een uitvalsbasis heeft.
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
tnthnssn
Haas moet betere autos bouwen ipv steiner buitengooien
dave-bleekemolen#24489
Daar heeft hij gelijk in coreurs zijn goed auto moet veel beter en steiner is was en is een topper en persoonlijkheid heel jammer voor de formule 1 hopen dat hij snel ergens anders word ingezet
Dit bericht is aangepast op:
CvM
Denk je niet dat de team baas daar een rol in speelt?
tnthnssn
Nee dat is voor de coureurs en de engineers en niet voor een teambaas
Kiwi
Lekkere binnenkomer voor Ayao, met een opmerking als deze van Gene "Het is beter om iemand te kiezen die je al kent, ook al zijn ze geen perfecte fit. Je weet dan tenminste wat je krijgt."
Kenny
Iedereen kan groeien in zijn of haar rol. Ik denk dat dat ook de achterliggende gedachte is. Dus waarom voor een vreemde kiezen als je iemand hebt die al een goede groei heeft laten zien?
Willem1
Voor Ayao hoop ik dat dit betekent dat Gene Haas zijn talenten kent en respecteert dat andere vlakken tijd (of een rechterhand) nodig gaan hebben.
Jacq36
Echt, wat een idiote beslissing van haas. Bouw eerst maar eens een betere auto, dan had je steiner niet hoeven te ontslaan. Lekker makkelijk zo. 20 jaar ervaring zegt niets. Al die tijd is de Japanner erbij geweest en ook die heeft niets voor elkaar gekregen.
Renee Jonker
beetje rare uitspraak voor iemand die daar helemaal niks vanaf weet. maar de beste stuurlui zitten op de bank F1 te kijken hè...😉😊
Jacq36
Het is dan maar goed dat ik F1 gek ben 💪
CvM
Ik snap het wel, Steiner heeft gewoon geen succes gebracht, dus probeer je wat anders.
GoAzBox
inderdaad zo zie ik het ook. Jammer van de markante persoonlijkheid, maar hij brengt het team ook niet verder dus moet je wat.
Pieter333
Betekent dat dan dat Gunther de kennis en ervaring van Komatsu onvoldoende heeft herkend en ingezet? Komatsu zat er toch al die jaren bovenop? En nu zonder Gunther kan Komatsu wel ineens al zijn kunde in de auto gooien? Het lijkt me sterk dat Gunther hem heeft buitengesloten omdat hij dacht dat hij het beter weet. Beetje vreemd hoor.
John Van Den Elshout
Maar zoals hierboven al gezegd is, degene die nu het stokje over mag nemen, heeft vanaf dag 1 bij Haas gewerkt als ingenieur, dan verwacht je toch dat juist zo iemand erop afgerekend zou worden dat hij verzaakt heeft om in te grijpen na zoveel jaren ellende, ik begrijp Gene Haas hier totaal niet om deze keuze op deze manier uit te leggen, dit raakt kant nog wal!
M@X
Steiner naar AT toch?
Renee Jonker
nee, da's Mekies, die komt van Ferrari toch...😉
M@X
Ah ja dat is ook zo Fernando
Hamil_Ton
Steiner heeft geen flauw benul hoe je met coureurs om moet gaan dus een logische beslissing die er al jaren aan zat te komen.
Norbert8
Lag het aan de coureurs dat de engineers de auto niet begrijpen? Of aan de coureurs dat ze het geld niet hadden om echt daadwerkelijk mee te doen? Ze hebben geen goede engineers, facaliteiten en kopen alles in wat maar kan om kosten te besparen. Tot dit laatste seizoen konden ze niet eens updates doen midden in het seizoen. Alle andere teams ontwikkelen continu door.
Dit bericht is aangepast op:
Norbert8
Dit gaat niks veranderen. De problemen zijn de engineers van Haas en dat ze maximaal inkopen bij Ferrari. Er is geen sprake van echte commitment van Gene Haas qua uitgaven, facaliteiten en personeel.
rogiogie
Benieuwd hoe we het bekoelen van de relatie tussen Gene en Guenther gaan terugzien in het nieuwe seizoen van D2S! Gene was bijna nooit in beeld maar de telefoontjes tussen die 2 en vooral Guenther’s commentaar daarna was natuurlijk wel het betere smullen 😉
Dit bericht is aangepast op:
KreezieKeesie
Ik zie dit een beetje als bij een voetbalelftal, presteert het team niet, dan ontsla je de trainer.... Ook nooit gesnapt.
Scoot
Op een gegeven moment moet je wat anders gaan doen en wat forceren als je veranderingen wilt aanbrengen omdat je bent vastgelopen. Een nieuwe man aan de top kan voor nieuwe inzichten zorgen, Haas heeft gelijk dat hij nu wat moet gaan forceren, het gaat al lang niet goed.