Het zal niet heel lang meer duren voordat er meer duidelijkheid komt over de teams die wel of niet toe mogen treden tot de Formule 1, nadat de FIA begin dit jaar een officieel proces in werking zette. Geïnteresseerde partijen mochten zich aanmelden, waarna de FIA uiteindelijk de inzendingen zal bekijken en haar oordeel zal vellen. Andretti Global was een van de meest interessante kandidaten die kenbaar maakte interesse te hebben. Het Amerikaanse team, gerund door Michael Andretti, had al eerder laten doorschemeren graag toe te willen treden tot de sport. Tijdens de GP van Miami van 2022 lobbyde Andretti op de F1-grid, maar alleen McLaren en Renault leken open te staan voor de Amerikaanse partij, terwijl de andere acht aangaven het te willen overwegen als Andretti een grote autofabrikant aan zich kon binden. En dat is precies wat ze deden. General Motors, met haar automerk Cadillac, sloeg de handen ineen met Andretti. De FIA-president was enthousiast toen deze samenwerking begin dit jaar bekend werd gemaakt, maar de Formule 1-teams zijn nog steeds onverminderd huiverig over een eventueel nieuw team. Volgens de huidige afspraken moet een nieuw team 200 miljoen dollar inschrijfgeld betalen, om zo garant te staan voor het prijzengeld dat voor de andere tien teams verloren gaat. Omdat de waarde van een gemiddeld F1-team de laatste jaren echter explosief is gestegen, willen de huidige teams vandaag de dag een veel groter inschrijfbedrag zien dan die 200 miljoen dollar. Mochten er twee nieuwe teams worden uitgekozen door de FIA, dan kunnen de inkomsten van de andere teams namelijk met wel 16% afnemen. Volgens het huidige Concorde Agreement hebben de teams echter geen stem in het proces. Nu de beslissing van de FIA binnen enkele weken wordt verwacht, sprak RacingNews365, met Mario Andretti over de huidige stand van zaken.
2025
Volgens Andretti ligt alles nu in de handen van de mondiale autosportbond. "Vanuit ons oogpunt gaan we nu gewoon mee in het proces en proberen we alles wat nodig is af te vinken. Wij hebben ons deel gedaan en alles ligt nu in de handen van F1 en de FIA. Het is nu gewoon een kwestie van wachten", zo vertelt hij aan RacingNews365 . "Het zou niet lang meer moeten duren nu. Er is geen specifieke tijdlijn, maar ons is verteld dat we begin september een beslissing kunnen verwachten." "Andretti mikt op 2025 als jaar om toe te treden voor de sport. "Dat is niet alleen goed, het is van groot belang. Daar hebben we echt op gehamerd en ik denk ook dat het logisch is. In eerste instantie gingen we voor 2024, maar omdat het proces maar voortduurde, was 2025 haalbaarder. En daar werken we dan ook naar toe."
Marko's opmerkingen en de toekomstige coureurs
Recent gaf Helmut Marko een suggestie aan Andretti: koop gewoon het Alpine-team van Renault . Dat zou volgens hem het beste zijn voor alle partijen. Mario zou daar zeker voor open staan, maar benadrukt dat de eigenlijk racefamilie al overal langs is geweest. In 2021 klapte een deal met Sauber bijvoorbeeld op het laatste moment. "We staan open voor elke mogelijkheid", zegt de F1-kampioen van 1978. "Maar we hebben op dat vlak bijna alles eigenlijk al geprobeerd als het aankomt op het kopen van een ander team", zucht hij. Het is nu dus afwachten voor de Andretti's, maar toch hebben ze al nagedacht over de soort coureurs die ze aan zouden willen stellen als ze worden toegelaten tot de Formule 1. "Minstens een van de coureurs zal Amerikaans zijn. De andere zal een meer ervaren coureur worden", aldus Andretti. Er zal goed over worden nagedacht, benadrukt hij tot slot. "We gaan niet over een nacht ijs. Dat maakt allemaal onderdeel uit van ons project, maar we zullen eerst moeten wachten totdat alles officieel is voordat we het gaan hebben over het aankondigen van coureurs."
Meest gelezen