Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Honda

"Er moet weer een Japanse F1-coureur komen die het podium kan halen"

Hoewel de Formule 1 geldt als een wereldkampioenschap, zijn Aziatische Grand Prix-coureurs dun gezaaid. Alexander Albon is eigenlijk de enige die het werelddeel vertegenwoordigt, gezien zijn Thaise paspoort. Honda-coureur Takuma Sato ziet graag dat er weer een competitieve Japanner in een F1-team komt.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

"De Formule 1 doet het goed in Japan, al is het niet het gekkenhuis van vroeger. De zeges van Honda helpen zeker mee, daar ligt het niet aan. Maar fans willen iets anders dan een herhaling van de jaren tachtig en na de millenniumwisseling", zo verwijst Takuma Sato tegen het Franse Auto Hebdo naar eerdere successen van zijn automerk.

Volgens de Japanners, die in 2017 de Indy 500 won en onlangs nog een dagje optrok met Max Verstappen en een oude Honda-bolide, moet er weer een landgenoot van hem een zitje krijgen bij een Formule 1-team. Zijn land heeft diverse succesvolle coureurs voortgebracht. De eerste Japanner die een fulltime zitje kreeg, was Satoru Nakajima, die nota bene als teamgenoot van Ayrton Senna bij Lotus (en later met Tyrrell) regelmatig in de punten finishte. Aguri Suzuki was de eerste van zijn land die op het F1-podium finishte, iets wat verder alleen Sato zelf en Kamui Kobayashi hem nadeden.

Sato vervolgt: "De echte oplossing zit in een Japanse coureur die het podium kan behalen. We wachten al vijf jaar op de opvolger van Kobayashi. Er is genoeg talent in Japan, maar de uitdaging is om alle stukjes van de puzzel op hun plek te laten vallen. Super Formula is de klasse die nog wel het meest lijkt op de F1, dus ik denk dat het een kwestie van tijd is voor er weer een Japanse F1-coureur komt."

In de eerste vrije training voor de afgelopen Grand Prix van Japan mocht Naoki Yamamoto instappen bij Toro Rosso, als een presentje van Honda. De 31-jarige Japanner is volgens Red Bull-teambaas Christian Horner echter niet in beeld voor een racezitje.

Kan Max Verstappen wederom winnen in Mexico? Luister in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365 wat de heren Tim Coronel, Joe van Burik en Jeroen van Inkel daarover te zeggen hebben.

0 reacties