De lengte en het bijbehorende gewicht van een F1-coureur zijn direct van invloed op zijn prestaties. Zeker nu de auto's allemaal rond het minimale gewicht zitten. Iedere kilo meer betekent dat de auto langzamer wordt. Gemiddeld genomen is een extra gewicht van tien kilo goed voor een tijdverlies van 0,3 tot 0,4 seconde per ronde. Bij Sauber is Marcus Ericsson een stuk langer en daardoor ook zwaarder dan teamgenoot Pascal Wehrlein. Volgens De Zweed kost hem dit veel tijd, waardoor hij soms wat minder uit de verf komt. " We zitten erg dicht bij elkaar, maar de cijfers spreken in zijn voordeel. Daar baal ik natuurlijk van, maar ik heb het nadeel van mijn hogere gewicht. In het begin van het seizoen was het verschil wat kleiner, maar nu weeg ik tien kilo meer dan Pascal. Dat scheelt me drie tot vier tienden per rondje." Veel coureurs en teams proberen om het ideale gewicht na te streven. Bij Force India moesten de coureurs voor het seizoen twee kilo afvallen en bij Mercedes reed Lewis Hamilton zelfs races zonder drinkbus aan boord. " Ik doe er alles aan om zoveel mogelijk gewicht te verliezen, maar het is een nadeel van het feit dat ik langer ben. Dat is gewoon een handicap in de racerij. In de F1 reed ik altijd in de slechtste auto's, maar ik wil me bewijzen en laten zien waartoe ik in staat ben. Op die manier wil ik een beter stoeltje bemachtigen."
In 2018 zien we Ericsson waarschijnlijk weer terug bij het team van Sauber. Een overstap naar Williams lijkt uitgesloten. " Williams is onwaarschijnlijk, waardoor Sauvber mijn beste kans is. Er zijn altijd mensen die op mijn stoeltje azen. We hebben onze mogelijkheden in de F1 verkend, maar er is nog geen witte rook. Mijn management is hard aan het werk en er zijn een aantal opties." De opties voor Ericsson lijken uiterst beperkt. Bijna alle teams hebben hun line-up compleet en voor Williams en Toro Rosso lijkt de Zweed geen optie te zijn.
Meest gelezen