In 2025 komt er een flinke lading nieuwe coureurs op de grid. Gabriel Bortoleto, Andrea Kimi Antonelli en Isack Hadjar maken hun debuut in de sport, terwijl Oliver Bearman, Liam Lawson en Jack Doohan aan hun eerste volledige seizoen beginnen. De gemiddelde leeftijd in deze groep? 20.2 jaar oud.
Dat maakt dat iemand als George Russell ineens een van de veteranen op de grid is, ook al is hij zelf pas 27 jaar oud. Dat zijn nieuwe teamgenoot Antonelli de jongste van de lichting is met slechts 18 jaar oud helpt daarin ook niet. Russell maakte zijn debuut in de Formule 1 in 2019, wat dus betekent dat hij nu aan zijn zevende seizoen in de sport begint.
"Ik weet dat ik nu de meer ervaren coureur ben", vertelt Russell op de website van Mercedes. "Er komen nu een heleboel geweldige jonge coureurs op de grid, en daardoor besef je ineens dat jij niet meer een van de jonkies bent."
Het betekent ook dat hij nu waarschijnlijk een meer leidinggevende rol in het team op zich moet gaan nemen. Tot nu toe was die rol bij Mercedes altijd weggelegd voor Lewis Hamilton, iets wat vanzelf komt met zeven titels. Maar nu Hamilton naar Ferrari is vertrokken en Antonelli nog geen enkele race in de Formule 1 heeft gereden, valt die rol vrij natuurlijk op de schouders van Russell.
"Ik kom nu in een nieuw hoofdstuk van mijn carrière", erkent de Brit zelf ook. "Ik sluit nu het begin van mijn carrière af en kom in het middendeel. Lewis was 29 toen hij bij Mercedes kwam en begon toen al die kampioenschappen te winnen. Michael (Schumacher) was begin 30 toen hij naar Ferrari ging. Iedereen begint tegenwoordig op jongere leeftijd. Mijn debuut kwam al toen ik 20 was. Maar ik voel me nu klaar om een nieuwe rol op me te nemen in het team, al blijft het belangrijkste dat ik zo snel mogelijk rijd. Ik blijf leren en ga niets zomaar accepteren. Je bent snel of je bent het niet, maar deze nieuwkomers gaan het zeker moeilijk maken voor ons."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!