Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Europese Unie gaat sponsordeals Ferrari en McLaren onderzoeken

De sponsoring van de Formule 1-teams van Ferrari en McLaren door de tabaksindustrie is een doorn in het oog van de Europese Unie. Beide deals worden in de komende periode onderzocht vanuit Brussel.

Deze week maakte het team van McLaren bekend dat ze met BAT (British American Tobacco) in zee gaan. Een opvallende deal aangezien tabakssponsoring wereldwijd verboden is. Het nieuws bereikte ook Brussel en daar wil men nu een onderzoek starten naar de sponsordeals van Ferrari en McLaren.

Waar McLaren jarenlang zonder tabakssponsoring heeft rondgereden, is de sponsoring van Philip Morris bij het team van Ferrari nooit verdwenen. Hoewel de merknaam Marlboro al jaren niet meer zichtbaar was op de scharlaken bolides, waren er altijd witte delen op de Ferrari te zien, die verwijzen naar het Marlboro-merk. Tijdens het afgelopen seizoen veranderde Ferrari van strategie en liet men de woorden ‘Mission Winnow’ op de auto zetten. Een reclamecampagne van Philip Morris om steun te geven aan positieve veranderingen in de wereldgemeenschap. Eerder deze week werd al bekend dat Australië onderzoek gaat doen naar legaliteit van de sponsoring op de wagen van het Italiaanse team. Door de deal van McLaren is men ook bij de Europese Unie wakker geschoten. De EU wil nu zo spoedig mogelijk een onderzoek starten om te bekijken of Formule 1-teams met deze nieuwe sponsordeals de regels overtreden.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"