Deze week maakte het team van McLaren bekend dat ze met BAT (British American Tobacco) in zee gaan. Een opvallende deal aangezien tabakssponsoring wereldwijd verboden is. Het nieuws bereikte ook Brussel en daar wil men nu een onderzoek starten naar de sponsordeals van Ferrari en McLaren.
Waar McLaren jarenlang zonder tabakssponsoring heeft rondgereden, is de sponsoring van Philip Morris bij het team van Ferrari nooit verdwenen. Hoewel de merknaam Marlboro al jaren niet meer zichtbaar was op de scharlaken bolides, waren er altijd witte delen op de Ferrari te zien, die verwijzen naar het Marlboro-merk. Tijdens het afgelopen seizoen veranderde Ferrari van strategie en liet men de woorden ‘Mission Winnow’ op de auto zetten. Een reclamecampagne van Philip Morris om steun te geven aan positieve veranderingen in de wereldgemeenschap. Eerder deze week werd al bekend dat Australië onderzoek gaat doen naar legaliteit van de sponsoring op de wagen van het Italiaanse team. Door de deal van McLaren is men ook bij de Europese Unie wakker geschoten. De EU wil nu zo spoedig mogelijk een onderzoek starten om te bekijken of Formule 1-teams met deze nieuwe sponsordeals de regels overtreden.
Meest gelezen