Charles Leclerc zal nog minstens een jaar moeten wachten op een eventuele wereldtitel in de Formule 1. Aan het begin van het huidige Formule 1-seizoen had het er alle schijn van dat de Ferrari-coureur dit jaar een serieuze kandidaat was in de strijd om het kampioenschap, maar alhoewel hij de grootste uitdager van Max Verstappen was, moest hij vier races voor het einde van het jaar al zijn meerdere erkennen in de Nederlander. Van de eerste drie Grands Prix van het jaar gingen er twee naar Leclerc, maar sindsdien wist hij nog maar een Formule 1-race te winnen. Red Bull en vooral Verstappen kreeg de wind in de zeilen, terwijl Ferrari met meerdere tegenslagen te maken kreeg die Leclercs titeljacht pijn deden. Daarnaast hielpen ook enkele individuele fouten de Monegask niet. In een exclusief interview met RacingNews365 vertelt Leclerc echter dat hij ondanks dat zeer tevreden is met zijn eigen prestaties. "Om eerlijk gezegd ben ik heel blij met dit seizoen. Natuurlijk zal men altijd blijven praten over mijn fouten in Frankrijk en Imola", doelt hij op zijn onnodige spin en zijn crash. "Als je kijkt naar de hoeveelheid races die we achter de rug hebben, dan zal je altijd fouten maken, zeker als je hard aan het pushen bent en op zoek gaat naar de limiet. Ja, misschien was ik te gretig in Frankrijk, terwijl dat op dat moment onnodig was. In Imola wellicht ook, want de positie waarin ik toen reed was op dat moment het hoogst haalbare. Toch wilde ik het beter doen." "Vanuit het oogpunt van een coureur heb ik er heel veel aan gehad, maar dat zie je niet aan de buitenkant. Als een coureur wil je altijd aan de details werken, aan de kleine dingen, niet per se zwakke punten, maar van elke race leer je en daar probeer je weer een betere coureur van te worden. Persoonlijk zou ik daarom niet veel dingen anders hebben gedaan dit seizoen", aldus de Ferrari-ster.
Overcompenseren?
Persoonlijk liet Leclerc dus hier en daar een steekje vallen, maar zijn team Ferrari zorgde er met haar acties voor dat er veel meer potentiële WK-punten verloren gingen. Denk aan het uitblijven van een pitstop in Groot-Brittannië, de wissel naar de harde banden in Hongarije of de slecht getimede pitstop in Monaco. We gooien het balletje op dat Leclerc misschien fouten heeft gemaakt omdat hij risico's nam in de strijd met Red Bull vanwege een achterstand op Verstappen. De Ferrari-coureur is het daar echter niet mee eens. "Nee, want ik denk niet dat mijn fouten werden gemaakt omdat ik probeerde te compenseren." "Ik was gewoon gemotiveerd om het goed te doen in Imola. In Frankrijk maakte ik een fout, maar dat had dit seizoen altijd kunnen gebeuren. Voor mij heeft het dus niets met overcompensatie te maken. Ik probeer gewoon altijd de limiet op te zoeken. Er was een grote fout in Frankrijk en een kleine Imola, daar kan ik niets meer aan veranderen." "Maar nogmaals: ik vind dat er te veel aandacht aan wordt besteed. Kijkend naar het gat naar Verstappen, is het natuurlijk enorm. Er waren wat achtereenvolgende races waarin we punten verloren, waardoor alles wat we deden onder een vergrootglas lag. Als team moeten we gewoon beter zijn op zondagen, daar moeten we aan gaan werken", aldus Leclerc.
Druk?
Dit jaar was de eerste echte kans voor Leclerc om wereldkampioen te worden. En dat voor het grote Ferrari, het team dat eigenlijk standaard onder een vergrootglas ligt. Daardoor zou je zeggen dat de net 25 jaar oud geworden coureur dubbel in de spotlight stond. Was de druk op zijn schouders groot? Voelde hij die druk? "Nee, die voelde ik niet", is hij stellig. "Ik voelde me eigenlijk veel comfortabeler in deze situatie in vergelijking met vorig jaar, toen we voor de zesde, zevende plek vochten. Als je het dan goed doet, dan heeft niemand dat echt door. Dat is zeer frustrerend", vertelt Leclerc eerlijk. "Dit jaar ziet iedereen het als we het goed doen. Natuurlijk ziet iedereen het ook als we het minder doen, maar alles wat we doen is dus wat 'grootser' dan vorig jaar. Maar dat vind ik prima, dat heb ik liever dan in de schaduw staan en werken, zonder dat iemand doorheeft hoe hard je werkt." Daarom geniet Leclerc meer van het racen in de spotlight. "Het is dan ook een goede situatie om jezelf in te bevinden. Ja, er komt daardoor meer druk van buitenaf, maar om eerlijk te zijn probeer ik mezelf daar niet mee bezig te houden", aldus de nummer drie in het kampioenschap.
Meest gelezen