Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ayrton Senna

Exclusief: "Ayrton Senna zou in 1996 voor Ferrari rijden"

Ayrton Senna had een grote droom in zijn Formule 1-carrière: voor Ferrari rijden. De Braziliaan zag een eerste poging nog gedwarsboomd worden door Alain Prost, maar zou vanaf 1996 voor de Italiaanse renstal rijden. De handen waren al geschud, maar de droom spatte op 1 mei 1994 uiteen.

Begin jaren negentig wilde Senna al naar Ferrari en probeerde het Italiaanse team hem binnen te halen. Een voorcontract was zelfs al getekend, maar door een veto van Ferrari-rijder Alain Prost en een machtstrijd binnen het team werd door de Italianen besloten om het contract te verscheuren.

RacingNews365 sprak met Senna's persoonlijke fotograaf en goede vriend Angelo Orsi over Senna's droom om voor Ferrari te rijden. Volgens Orsi was een nieuwe deal al in kannen en kruiken, waarbij de Braziliaan vanaf 1996 uit zou komen voor de Scuderia.

"Ayrton baalde er heel erg van dat hij door Prost niet naar Ferrari kon gaan. Enkele jaren later kwam Jean Todt naar hem toe en besloten de twee elkaar de hand te schudden om vanaf 1996 met elkaar aan de slag te gaan. Zo werden de contracten gerespecteerd en wist Ferrari dat men eindelijk de meest geliefde coureur van de paddock binnen zou halen. Het moest een sprookje worden voor de Italiaanse 'tifosi' die toch al helemaal gek waren van Ayrton."

"Het zou niet alleen een droom voor de fans van Ferrari zijn geweest, maar ook voor Ayrton zelf. Hij was namelijk ontzettend vaak bij mij in de omgeving van Imola. Dan vroeg hij me vaak of we weer even naar Fiorano konden gaan. Daar ligt natuurlijk het testcircuit van Ferrari en in die tijd werd er nog dagelijks getest door het team. Natuurlijk moest Ayrton zichzelf verkleden zodat hij undercover op de brug die over het circuit heen gaat kon staan. Zo konden we bijna de gehele baan zien en kon hij de Ferrari-bolide en de coureurs optimaal analyseren."

"Wanneer we weer naar huis gingen vertelde hij me dan dat er een dag zou komen dat hij zelf op dat circuit zou gaan rijden. Senna had tijdens zijn gehele carrière namelijk één grote wens, voor Ferrari rijden. Helaas heeft het ongeluk die droom uiteen laten spatten."

RN365 Nieuwsdossier Eerbetoon aan Ayrton Senna

1 mei 2019 is het exact 25 jaar geleden dat Formule 1-legende Ayrton Senna het leven liet. RacingNews365 komt rondom deze datum met een eerbetoon, bestaande uit exclusieve interviews, video's en verhalen.

Breaking Rinus VeeKay crasht vroeg uit de race bij IndyCar-debuut