Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun

F1-stand

  • 1 VER 105
  • 2 HAM 101
  • 3 PER 69
VT1 vr 18 jun
VT2 vr 18 jun
VT3 za 19 jun
Quali za 19 jun
Race zo 20 jun
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Exclusief: Brembo introduceert pitbox op afstand in de Formule 1

Brembo is de remleverancier van acht Formule 1-teams. Het in Bergamo gevestigde bedrijf opereert in 2021 echter op een zeer opvallende manier. RacingNews365 ging met Andrea Algeri, de F1 & Open Wheels Customer Manager bij Brembo in gesprek over de opvallende werkwijze van de Italianen.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Al in 2018 besloot Brembo om op een bijzondere manier de samenwerking met Ferrari te intensiveren. De twee Italiaanse bedrijven werken al jarenlang met elkaar samen in de Formule 1 en besloten te kijken of men op een moderne manier de samenwerking kon versterken. Dat betekende dat engineers van Brembo niet alleen aan de slag gingen in de paddock, maar dat ook een deel van de engineers die achterbleven in de fabriek in Italië werden geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen op het circuit.

Zo ontstond de 'Remote Garage' die ervoor zorgde dat alle verzamelde data vanuit Ferrari direct werd doorgestuurd naar de Brembo-fabriek in Bergamo. Door die extra informatie werd de samenwerking tussen de twee partijen nog sterker en kregen de engineers van de remleverancier een nog beter idee van wat men moet verbeteren aan de remmen. Dat deze moderne opzet in 2020 een cruciale rol zou spelen voor zowel Brembo als acht Formule 1-teams, had ook Andrea Algeri niet kunnen voorspellen.

"Voor ons is het onwijs belangrijk om op het circuit aanwezig te zijn, daar gebeurt het namelijk", begint de F1 & Open Wheels Customer Manager zijn verhaal over de Remote Garage tegenover RacingNews365. "Toch kijken we altijd naar de toekomst en daarom leek het ons een goed idee om de Remote Garage in het leven te roepen. Zo kunnen we onszelf verbeteren en de teams nog beter van dienst zijn. Dat was het idee vanaf het begin, maar door de coronapandemie werken we nu al veel intensiever met de Remote Garage."

"We kunnen namelijk niet meer afreizen naar de circuits. Normaal gesproken zijn we met twee engineers aanwezig op het circuit en zij helpen de teams als er problemen zijn met de remmen. Dat gaat bijna altijd goed en ook de engineers binnen de F1-teams weten precies wat ze met de remmen moeten doen. Daardoor komen onze engineers vooral in actie wanneer er problemen met de remmen zijn en die zijn er gelukkig relatief weinig."

De Formule 1-teams leven door de pandemie in een bubbel en dat betekent dat de Formule 1 het niet kan toestaan twee Brembo-engineers bij verschillende teams te laten rondlopen. "Daardoor hebben we besloten om vanuit de fabriek in Bergamo te werken, aangezien we niet één engineer per team kunnen aanwijzen die dan altijd in de betreffende teambubbel moet blijven."

Het artikel gaat verder onder de foto van Andrea Algeri.

"We hebben er dus voor gekozen om onze Remote Garage nog veel groter te maken en deze in te zetten voor alle teams waaraan we onze remmen leveren. Dat betekent dat we het moeten doen met video’s en foto’s die de teams ons sturen. Vanuit die informatie en de verzamelde data moeten we de teams proberen te helpen. Tot nu toe gaat dat heel goed en zijn we blij dat we op deze manier deze lastige periode in de wereld door kunnen komen."

Algeri die zelf tot aan de coronapandemie altijd aanwezig was in de paddock, moet er dan ook niet aan denken hoe de situatie zonder de huidige communicatiemiddelen zou zijn geweest. "Het is nu gelukkig mogelijk om op afstand te werken, al is het natuurlijk geen optimale situatie. Een x-aantal jaar geleden zou dat absoluut niet mogelijk zijn geweest, dan hadden we nooit gebruik kunnen maken van deze oplossing", aldus Algeri die hoopt snel weerop het circuit terug hoopt te keren.

"Het is ook voor ons heel belangrijk om aanwezig te zijn op de verschillende circuits. Je moet namelijk met de mensen op de paddock spreken, de engineers van de teams, coureurs en zelfs teambazen. Als je daarmee in goed contact staat, dan weet je toch net wat beter wat er speelt en hoe we bepaalde situaties moeten aanpakken met het oog op de toekomst. Digitaal is het vaak toch net wat lastiger om iets uit te leggen."

De Italiaanse remleverancier hoopt dat men na de zomerstop weer terug kan keren naar het circuit, ook met het oog op de toekomst. "In 2022 rijden we met compleet andere bolides en dus is het belangrijk dat we goed voorbereid zijn. Volgend jaar zullen we waarschijnlijk ook met meer personeel aanwezig zijn tijdens de Grands Prix, want we willen de teams zo goed mogelijk helpen in een bijzonder uitdagend seizoen 2022", aldus Algeri.

Max Verstappen vocht als een leeuw op het circuit van Barcelona, maar het was net niet genoeg voor de zege. Wat betekent dit voor de titelkansen van Verstappen en zien we Perez zich ook melden aan het front? Dit en nog veel meer in de Formule 1-podcast van RacingNews365.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

2 reacties

    x
    Interview Perez: "Kunnen een nieuwe klapband niet 100% zeker uitsluiten"