Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Exclusief: Brembo introduceert pitbox op afstand in de Formule 1

Brembo is de remleverancier van acht Formule 1-teams. Het in Bergamo gevestigde bedrijf opereert in 2021 echter op een zeer opvallende manier. RacingNews365 ging met Andrea Algeri, de F1 & Open Wheels Customer Manager bij Brembo in gesprek over de opvallende werkwijze van de Italianen.

Al in 2018 besloot Brembo om op een bijzondere manier de samenwerking met Ferrari te intensiveren. De twee Italiaanse bedrijven werken al jarenlang met elkaar samen in de Formule 1 en besloten te kijken of men op een moderne manier de samenwerking kon versterken. Dat betekende dat engineers van Brembo niet alleen aan de slag gingen in de paddock, maar dat ook een deel van de engineers die achterbleven in de fabriek in Italië werden geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen op het circuit. Zo ontstond de 'Remote Garage' die ervoor zorgde dat alle verzamelde data vanuit Ferrari direct werd doorgestuurd naar de Brembo-fabriek in Bergamo. Door die extra informatie werd de samenwerking tussen de twee partijen nog sterker en kregen de engineers van de remleverancier een nog beter idee van wat men moet verbeteren aan de remmen. Dat deze moderne opzet in 2020 een cruciale rol zou spelen voor zowel Brembo als acht Formule 1-teams, had ook Andrea Algeri niet kunnen voorspellen. "Voor ons is het onwijs belangrijk om op het circuit aanwezig te zijn, daar gebeurt het namelijk", begint de F1 & Open Wheels Customer Manager zijn verhaal over de Remote Garage tegenover RacingNews365 . "Toch kijken we altijd naar de toekomst en daarom leek het ons een goed idee om de Remote Garage in het leven te roepen. Zo kunnen we onszelf verbeteren en de teams nog beter van dienst zijn. Dat was het idee vanaf het begin, maar door de coronapandemie werken we nu al veel intensiever met de Remote Garage." "We kunnen namelijk niet meer afreizen naar de circuits. Normaal gesproken zijn we met twee engineers aanwezig op het circuit en zij helpen de teams als er problemen zijn met de remmen. Dat gaat bijna altijd goed en ook de engineers binnen de F1-teams weten precies wat ze met de remmen moeten doen. Daardoor komen onze engineers vooral in actie wanneer er problemen met de remmen zijn en die zijn er gelukkig relatief weinig." De Formule 1-teams leven door de pandemie in een bubbel en dat betekent dat de Formule 1 het niet kan toestaan twee Brembo-engineers bij verschillende teams te laten rondlopen. "Daardoor hebben we besloten om vanuit de fabriek in Bergamo te werken, aangezien we niet één engineer per team kunnen aanwijzen die dan altijd in de betreffende teambubbel moet blijven." Het artikel gaat verder onder de foto van Andrea Algeri.

"We hebben er dus voor gekozen om onze Remote Garage nog veel groter te maken en deze in te zetten voor alle teams waaraan we onze remmen leveren. Dat betekent dat we het moeten doen met video’s en foto’s die de teams ons sturen. Vanuit die informatie en de verzamelde data moeten we de teams proberen te helpen. Tot nu toe gaat dat heel goed en zijn we blij dat we op deze manier deze lastige periode in de wereld door kunnen komen." Algeri die zelf tot aan de coronapandemie altijd aanwezig was in de paddock, moet er dan ook niet aan denken hoe de situatie zonder de huidige communicatiemiddelen zou zijn geweest. "Het is nu gelukkig mogelijk om op afstand te werken, al is het natuurlijk geen optimale situatie. Een x-aantal jaar geleden zou dat absoluut niet mogelijk zijn geweest, dan hadden we nooit gebruik kunnen maken van deze oplossing", aldus Algeri die hoopt snel weerop het circuit terug hoopt te keren. "Het is ook voor ons heel belangrijk om aanwezig te zijn op de verschillende circuits. Je moet namelijk met de mensen op de paddock spreken, de engineers van de teams, coureurs en zelfs teambazen. Als je daarmee in goed contact staat, dan weet je toch net wat beter wat er speelt en hoe we bepaalde situaties moeten aanpakken met het oog op de toekomst. Digitaal is het vaak toch net wat lastiger om iets uit te leggen." De Italiaanse remleverancier hoopt dat men na de zomerstop weer terug kan keren naar het circuit, ook met het oog op de toekomst. "In 2022 rijden we met compleet andere bolides en dus is het belangrijk dat we goed voorbereid zijn. Volgend jaar zullen we waarschijnlijk ook met meer personeel aanwezig zijn tijdens de Grands Prix, want we willen de teams zo goed mogelijk helpen in een bijzonder uitdagend seizoen 2022", aldus Algeri.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"