Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Alpine F1 Team

Exclusief: Hoe Alpine op gelukkige wijze het nieuwe F1-probleem heeft ontweken

Het fenomeen 'porpoising' plaagt verschillende Formule 1-teams, maar een renstal die het helemaal onder controle heeft, is Alpine. RacingNews365 sprak exclusief met Pat Fry, de Chief Technical Officer van de Fransen.

Alonso Australia
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Alpine

Decennia lang was het probleem in de Formule 1 al niet meer voorgekomen, maar toen de nieuwe F1-bolides begin 2022 op het toneel verscheen, zagen we enkele teams plots stuiterend over de rechte stukken rijden. Porpoising was plots een hoofdpijndossier voor velen, maar niet voor Alpine.

In een exclusief interview met RacingNews365 schijnt Pat Fry, als Chief Technical Officer de eindverantwoordelijke voor de nieuwe Alpine-bolide, zijn licht over de A522. Hoe heeft de Franse renstal de problemen voorkomen die de meerderheid van de teams wel troffen?

Alpine kent een goede start van het Formule 1-seizoen en rijdt vooraan het middenveld. Afgelopen weekend leek Fernando Alonso zichzelf zelfs te kunnen mengen in de strijd om de voorste plekken, ware het niet dat hij tijdens de kwalificatie door autoproblemen op P10 bleef steken.

Dat Alpine zo goed voor de dag kan komen, komt mede doordat het team zich geen zorgen hoeft te maken over problemen die Mercedes bijvoorbeeld wel hard hebben geraakt. Fry, die al sinds 1987 aanwezig is in de Formule 1, vertelt dat al bekend was met het fenomeen porpoising. "Destijds hadden we er al op een manier mee te maken."

"Toch denk ik dat het porpoisen, en vooral hoe erg het was, de Formule 1-teams dit jaar heeft verrast. De problemen hadden wij in ieder geval niet ingecalculeerd en ook in de simulator kwamen ze niet voor. De manier waarop wij echter onze auto hebben ontwikkeld, zorgt ervoor dat wij minder gevoelig zijn voor het probleem dan anderen."

Bredere auto

Fry legt uit dat het ontwerp van de Alpine verschilt van de andere bolides op de grid. Vooral de breedte van de A522 zorgt ervoor dat het team haar vloer veel stijver kan maken dan anderen die een smalle 'coke bottle' hebben aan de achterkant van de bolide. Daarmee wordt gedoeld op de vorm van het bodywork, dat aan de achterkant naar binnen loopt alsof het een flessenhals is.

"Als je kijkt naar sommige auto's van de concurrentie, dan was het werkelijk waar verschrikkelijk", zo doelt hij op het gestuiter. "Het heeft duidelijk met aerodynamica te maken. Alle teams die hebben gekozen voor een 'smaller' profiel kunnen hun extra metalen bevestigingsstang minder ver naar de zijkant installeren", zo doelt hij op de extra stang die vele teams nu hebben geïnstalleerd na een regelwijziging (zie de foto hieronder als voorbeeld).

"Daarom moet je eigenlijk extra kilo's toevoegen aan de vloer om deze stijver te maken. Dat hebben die teams niet gedaan. Wij hebben een breed profiel, waardoor het voor ons makkelijker is", zo luidt de redenatie van het technische Alpine-kopstuk.

Fry vertelt vervolgens dat hij en zijn team altijd al gepland hadden om een stijve vloer te ontwikkelen. Alpine voldoet ruimschoots aan de vereisten van de FIA en kan zelfs haar vloer nog minder stijf maken door middel van updates. "Onze vloer is tien keer stijver dan nodig!"

"Al die extra stijfheid zorgt ervoor dat de vloer niet te flexibel is. Bij de andere teams heeft dat (die flexibelere vloeren, red.) tot op zekere hoogte voor verrassingen gezorgd (wat betreft de stuiterproblemen, red.)."

			© RN365/Michael Potts
	© RN365/Michael Potts

Kwam wat geluk bij kijken

Fry moet toegeven dat Alpine met wat geluk de problemen heeft ontlopen. Het was een bijkomstigheid van de designroute die de Franse renstal had gekozen. "We hadden het probleem, we kunnen het opwekken, maar we weten ook hoe we het kunnen stoppen."

"We moeten er mee omgaan. Als team hebben we gekozen voor een stijve vloer, omdat een stijvere vloer betekent dat je de rijhoogte zo laag mogelijk kan houden. We snappen hoe het porpoising ontstaat. Het was geen slimme truc waarmee we de problemen hebben kunnen voorkomen - helemaal niet!"

"Om eerlijk te zijn hebben we gewoon wat geluk gehad met de layout van onze bolide. Daardoor begrijpen we de problemen met porpoising veel beter", aldus Fry.

Ook interessant:

'Max Verstappen maakt teveel fouten', Haas eist miljoenen van sponsor

Wat gebeurde er de afgelopen tijd in de wereld der Formule 1? We praten je binnen een paar minuten weer bij in onderstaande video!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

4 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Monaco 2022