Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Exclusief: Hoogste F1-baas op de bres voor fel bekritiseerd Pirelli

Pirelli heeft in de voorbije weken na de klapbanden van Max Verstappen en Lance Stroll veel kritiek over zich heen gekregen. Volgens de hoogste baas van de Formule 1, Stefano Domenicali, moet men daar voorzichtig mee zijn, zo vertelt hij in een exclusief interview met RacingNews365.

Het was in de Grand Prix van Azerbeidzjan dat zowel Max Verstappen als Lance Stroll uit de race crashte met een klapband. Er werd beschuldigend naar Pirelli gewezen - want in al die jaren was dit niet de eerste keer - terwijl Pirelli aangaf dat de getroffen teams misschien iets of wat buiten de lijntjes hadden gekleurd voor wat betreft het naleven van de door Pirelli gestelde richtlijnen. Al Formule 1-baas Stefano Domenicali in een exclusief interview met RacingNews365 gevraagd wordt zijn mening te geven over de hele kwestie, springt hij direct op de bres voor Pirelli: "Ik denk dat het belangrijkste is dat we vooral dankbaar zijn voor wat Pirelli doet." "Soms komen we in een situatie waarin we kritiek leveren op een bepaalde partij zonder te beseffen dat die partij een belangrijke partner voor de Formule 1 is. De technische uitdagingen waar Pirelli voor staat, zijn enorm. Er zijn immers geen andere auto's in de wereld met dezelfde prestaties, dus we moeten heel veel respect hebben voor wat Pirelli doet." Voor Domenicali staat het als een paal boven water dat een band natúúrlijk veilig moet zijn: "Daar gaat ook de discussie niet over. Maar de band moet ook voor een show kunnen zorgen. En omdat Pirelli de enige fabrikant is, kunnen de teams vragen om bijvoorbeeld superzachte banden die maar tien ronden meegaan, of om banden die iets langer meegaan, waarmee men meerdere strategieën kan uitdokteren. Het is voor Pirelli een heel lastig vraagstuk." Terugkomend op het wijzen naar Pirelli als de enige schuldige voor bandenproblemen, geeft de Italiaan aan dat dat 'te makkelijk' is: "De band is de verbindende factor tussen de auto en het asfalt en de manier waarop de auto op het asfalt staat is ook van invloed op het gedrag van de banden." En ook de auto's veranderen voortdurend van jaar op jaar: "Die auto worden steeds beter en beter en beter. En ik wil me niet opwerpen als een vertegenwoordiger van Pirelli, maar als je kijkt hoe vaak Pirelli kan testen met nieuwe auto's, moet je concluderen dat het niet makkelijk voor hen is. Mensen onderschatten de performancelevels van deze auto en misschien zou het voor Pirelli goed zijn als de teams zich vaker voor Pirelli beschikbaar stelden."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal