Aan de vooravond van het Formule 1-seizoen 2011 beleefde Robert Kubica een vreselijk ongeluk tijdens een rally, wat uiteindelijk resulteerde in het verlies van functionaliteit in zijn rechterarm. De Pool verloor zijn zitje bij Lotus-Renault en had lang de tijd nodig om te revalideren - waarna hij weer achter het stuur kroop in andere raceklassen, zoals het WRC. In 2017 keerde Kubica echter tóch terug in de cockpit van een F1-auto: tijdens een privétest in Valencia bestuurde hij de Lotus-Renault E20 van 2012. "Dat was een zeer emotionele periode. Allereerst omdat ik iets bijzonders wilde proberen toen ik de kans kreeg van Renault. Het was mijn laatste test om te zien of ik nog goed genoeg was voor de F1, of ik dat hoofdstuk definitief af moest sluiten en de realiteit onder ogen moest komen", blikt Kubica terug in een exclusief interview met RacingNews365 . "Dus het was emotioneel in beide opzichten: omdat het zo belangrijk was voor mezelf, maar ook vanwege de gevoelens die ik kreeg toen ik weer reed. Dat had ik nog nooit meegemaakt in mijn leven. Daarna kwam ik erachter dat ik weliswaar lang weg was geweest, maar dat er nog steeds hoop was. Dat gevoel was waanzinnig, na zoveel moeilijke jaren en hard werk. Het was een enorme opluchting." In de huidige situatie rijdt de Pool achteraan het veld bij Williams en kan hij eigenlijk slechts bij gelegenheid strijden met teamgenoot George Russell - al wordt er wel een beetje progressie geboekt. Toch is gemakkelijk te vergeten waar Kubica in figuurlijke zin vandaan komt, weet hij zelf meer dan wie dan ook: "Ik werd zeker een ander mens na de crash. Pas na de eerste test met Renault kreeg ik weer zelfvertrouwen. Ik besefte wat ik had gemist, wat de rallycrash me had ontnomen. Het is lastig te beschrijven. Ik testte met de 2012-auto, dus het voelde heel vertrouwd. Het was alsof de zes jaar dat ik weg was veel korter hadden geduurd." Kubica domineerde de headlines in die periode, juist ook omdat hij rondom zijn eerste F1-tests (na de sessie in Valencia volgde er één op Circuit Paul Ricard) in vele jaren amper reacties gaf tegenover de media. Pas na zijn derde (collectieve) test, toen met een actuele Renault-bolide op de Hungaroring, stond hij de pers te woord: "In de periode daarvoor zocht Renault de media niet actief op. Van de test in Valencia wist vooraf niemand. Ze hadden veel marketingaandacht kunnen krijgen, maar in ben blij dat ze het geheim hielden." De Pool wilde vooral voor zichzelf 'achter gesloten deuren' werken aan een mogelijke comeback: "Voor mij was dit een soort laatste kans. Ik wist dat ik het fysiek kon, maar twijfelde over mijn mentale kunnen. Toen ik mijn eerste rondetijd zag, besefte ik dat het allemaal niet zo moeilijk was. Veel mensen zien mij alleen als een coureur, maar ik ben ook een mens met beperkingen. En toch wil ik alles wat ik doe zo goed mogelijk doen, anders begin ik er niet aan. Daar was ik toen bang voor. De tweede test ging ik heel anders in, ik had m'n emoties veel beter in de hand." 2017 werd uiteindelijk het sleuteljaar voor de terugkeer van Kubica in de Formule 1 - ondanks het feit dat Renault uiteindelijk ervoor koos om niet met hem verder te gaan, waarop de Pool aanklopte bij Williams. "Ook daar heb ik inmiddels heel wat ups en downs beleefd. Maar vooral 2017 was emotioneel, positief en negatief", besluit de Pool.
Meest gelezen