In 2008 vochten Ferrari en McLaren tot het einde van het seizoen om de wereldtitel. Men bleef de auto's lange tijd door ontwikkelen, waardoor de focus op de nieuwe auto voor 2009 wat ondersneeuwde. Dat heeft men gemerkt, want in 2009 verloren ze terrein, terwijl overwegend Brawn GP en Red Bull de overwinningen verdeelden. Nu, in 2021, zijn het datzelfde Red Bull en Mercedes dat strijden om het goud aan het einde van het seizoen. Alpine's technisch directeur Pat Fry denkt dat dat flink kan afleiden van het nieuwe seizoen, waardoor andere teams kunnen profiteren. "Dit jaar doet mij een beetje denken aan toen Ferrari en McLaren met elkaar vochten in 2008", aldus Fry in een exclusief interview met RacingNews365 . "We (Fry zat destijds nog bij McLaren, red.) hadden een kampioenschap te winnen. De nieuwe McLaren voor 2009 stond zodoende pas in oktober voor het eerst in de windtunnel. Je zag dat andere teams daarvan profiteerden. Ferrari en McLaren stonden flink achter." Uiteindelijk wonnen Ferrari en McLaren later in het seizoen wel een race, maar het leed ten opzichte van Brawn GP en Red Bull was toen al geleden. Fry sluit niet uit dat Ferrari in 2022 kan profiteren zoals die twee teams in 2009 deden. "Volgens mij is Ferrari eerder begonnen dan ieder ander en hebben ze op een goede manier de druk bij zichzelf weggehaald. Het kan niet anders of het gevecht tussen Red Bull en Mercedes onderling maakt dat ze minder windtunneluren maken en minder tijd aan CFD-modellen besteden. Andere teams die niet zo gefocust zijn op dit jaar, kunnen grote stappen maken." "Bovendien zijn de middelen (om een auto te ontwikkelen, red.) beperkt, wat sowieso al voor iedereen een uitdaging is. De grote teams hebben enorm veel werk te verzetten en hoe eerder in het seizoen je daarmee begint, hoe meer ruimte en tijd je jezelf gunt."
Meest gelezen