Red Bull-topontwerper Adrian Newey gaat al even mee in de wereld der Formule 1. Al in de jaren '80 was hij aanwezig in de sport en door de jaren heen ontwierp hij talloze kampioenschapswinnende bolides. De afgelopen periode stond hij weer voor een geheel nieuwe uitdaging, want vanaf 2022 ziet het technische regelboek er weer heel anders uit. De nieuwe aerodynamica, ingegeven door het ground effect waar Newey al bekend mee was, zorgt in combinatie met het budgetplafond voor een grote uitdaging. RacingNews365 sprak in Bahrein uitgebreid en exclusief met F1-goeroe Newey over het nieuwe regelboek en de toekomst van de sport. Hij heeft genoeg punten van kritiek na het ontwikkelen van de gloednieuwe RB18, de eerste Red Bull-bolide ontworpen aan de hand van de nieuwe regels.
Nieuwe regels, meer inhaalmogelijkheden?
Het voornaamste doel van de nieuwe technische reglementen is om te zorgen voor meer spektakel in de vorm van meer inhaalacties en gevechten op de baan. In Bahrein zullen we aanstaande zondag niet alleen de eerste indruk krijgen van de krachtsverhoudingen tussen de teams, maar ook krijgen we voor het eerst te zien of de nieuwe regels inderdaad voor meer spektakel gaan zorgen. Newey denkt niet dat het een enorm verschil zal maken. "Ik denk dat het principe waarbij je het inhalen bevordert door de achtervolgende bolide minder gevoelig te maken (voor de luchtstromen, red.) oké is. Ik denk dat het inhalen iets makkelijker zal worden, maar het zal denk ik niet significant verschillen. Een klein beetje, dat zal het helpen. Er waren ook andere manieren waarop ze voor meer inhaalacties hadden kunnen zorgen", oordeelt hij zonder uit te leggen welke manieren dan.
Komt het veld dichter bij elkaar?
Behalve voor betere gevechten moeten de nieuwe regels er ook voor zorgen dat het veld dichter naar elkaar toe kruipt, maar Newey heeft ook daar zijn bedenkingen bij. Hij denkt niet dat alle tien teams voor punten zullen kunnen vechten in 2022. "Het is in feite de grootste aerodynamische verandering sinds de Venturi-bolides in 1982 werden verbannen. Als je zulke grote regelveranderingen doorvoert, dan zullen er onvermijdelijk ook andere dingen veranderen. In de eerste seizoenen zal het de grid waarschijnlijk juist verder uit elkaar drijven."
De grootste uitdaging van 2022?
Een van de onderwerpen van gesprek in het voorseizoen was het gewicht van de nieuwe Formule 1-bolides. Bijna alle teams - en Red Bull zeker - hadden de grootste moeite om in de buurt van het minimale gewicht van 795 kilogram te komen. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez zat er namelijk ver boven . Inmiddels hebben de teams onderling al afgesproken dat het minimumgewicht met wat kilo's wordt verhoogd . Dit moet alleen nog officieel bevestigd worden door het World Motor Sport Council van de FIA. Als we Newey vragen naar het gewicht van de auto's, vertelt hij dat het de grootste uitdaging was. "Voor alle teams is het een enorme opgave. Het varieert van circuit tot circuit, maar over het algemeen heb je het over zo'n 0,4 seconde per 10 kilo", zucht Newey, die ervan baalt dat dit de weg is die de Formule 1 is ingeslagen, zo vertelt hij als we hem vragen naar de wens van de sport om duurzamer te worden. "De realiteit is dat we nu auto's hebben die bij de start tot wel 900 kilo wegen, dus we komen nu al dicht in de buurt bij het gewicht dat vroeger heel zwaar was voor sportwagens. In een paar jaar tijd zijn we van laag in de 600 naar auto's van ruim 800 kilo gegaan. Iedereen werkt er momenteel enorm hard aan om naar de limiet van (nu nog, red.) 795 kilo toe te werken." "De auto's zijn dus alleen maar groter en zwaarder geworden, terwijl ze aerodynamisch niet per se efficiënter zijn dan eerst, met veel last van drag. Het is zonde dat de Formule 1 die weg is ingeslagen, want er liggen mogelijkheden om de andere kant op te gaan", aldus een bijzonder kritische Newey in gesprek met RacingNews365-journalist Dieter Rencken.
F1 volgt auto-industrie op de verkeerde manier
Volgens de Red Bull-ontwerper volgt de Formule 1 op deze manier de normale auto-industrie. Iets waar hij niet van gecharmeerd is. "Iedereen rijdt in auto's die steeds groter, zwaarder en breder worden. Mensen zijn dan geobsedeerd met of het een batterij of benzine is. Het grootste probleem is echter hoeveel energie het kost om het verdomde voertuig te bewegen, ongeacht waar die energie vandaan komt." "Niemand wil die brandnetel vastpakken", zo gooit hij er al zuchtend een mooie Engelse uitdrukking tegen aan, waarmee hij bedoelt dat niemand die lastige taak aan wil pakken. "De grote autofabrikanten doen dat niet..." "In mijn optiek moeten F1-bolides lichtgewichten zijn en de focus moet liggen op aerodynamische efficiëntie. Niemand lijkt te praten over de hoeveelheid energie die het kost om het voertuig op gang te brengen. Op dit moment is het nogal belachelijk, omdat autofabrikanten dispensatie krijgen als ze hun bolides zwaarder en groter maken als het aankomt op hun CO2-uitstoot. Waar is de logica?", hekelt Newey.
Budgetplafond is voer voor discussie
De Formule 1-teams moesten hun nieuwe 2022-bolides ontwerpen en ontwikkelen onder de nieuwe budgetcap, die in 2021 al van kracht werd in de hoop het deelnemersveld dichter naar elkaar toe te brengen qua performance. Newey snapt het idee, maar vindt de uitwerking niet heel handig. "Ik ben het er helemaal mee eens dat de Formule 1 wapenwedlopen moet vermijden en de kosten terug moet brengen. Of je dat voornamelijk via een budgetplafond doet - en dat is overduidelijk de route die de F1 heeft gekozen - of op een andere manier, dat is voer voor discussie. De realiteit is dat het heel lastig is om te handhaven als je het doet door middel van een budgetplafond." Volgens Newey had de Formule 1 zich beter gericht op de topteams alleen. "Je ziet nu dat we in de positie zitten waarin nagenoeg elk team op de grid aan het budgetplafond zit, dus dan kan je makkelijk concluderen dat deze eigenlijk te laag is. Het moet ervoor zorgen dat er geen wapenwedloop ontstaat tussen de top twee of top drie teams. Niet de hele grid moet er door geraakt worden", aldus de goudeerlijke Newey in ons openhartige gesprek.
Meest gelezen