Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Exclusief: Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

Dat Max Verstappen in 2022 een ijzersterke Red Bull-bolide zou krijgen, was zeker geen gegeven. Na de zenuwslopende titelstrijd van vorig jaar, vreesde Red Bull dat de nieuwe RB18 'beschadigd' was geraakt. In exclusieve interviews met RacingNews365 vertellen technische kopstukken Pierre Wache en Paul Monaghan meer.

Met zeventien overwinningen in tweeëntwintig races was de RB18 van Max Verstappen en Sergio Perez op papier zeer dominant. In de praktijk was dat ondanks de overtuigende statistieken niet altijd het geval. Bij Red Bull vreesde men zelfs dat men op grote achterstand aan het jaar was begonnen. In twee exclusieve interviews met RacingNews365 voelen we twee technische kopstukken van Red Bull aan de tand over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races, twee sprintraces en natuurlijk de wereldtitel won. Technisch Directeur Pierre Wache trapt af. "Wat de sterkte en zwakke punten zijn van de Red Bull RB18? De auto is nogal dik, nogal zwaar. Dat is een zwak punt", begint hij met een glimlach. "We hebben de auto ook in een relatief korte periode moeten ontwikkelen. Dat is ook een van de redenen waarom de RB18 zo zwaar is", zo vertelt de Fransman.

Compromis

Door de titelstrijd van vorig jaar was men er bij Red Bull pas laat bij als het aankomt op de auto van 2022. Natuurlijk werd er al ruim voor het einde van het seizoen aan de RB18 gewerkt, maar niet met zoveel mankracht als bij andere teams wel het geval was. "We zijn laat begonnen", vervolgt Wache. "Daarmee bedoel ik vooral dat we pas laat alle mogelijke middelen hebben overgezet naar de 2022-bolide. Ook de financiële reglementen hebben daar natuurlijk een rol in gespeeld. Er is vorig jaar relatief minder geld uitgegeven aan onderzoek en ontwikkeling voor 2022 dan mogelijk was geweest." "De grootste en belangrijke compromis die we echter hebben moeten sluiten, was de manier waarop we onze middelen inzetten. Qua mensen en qua tijd in de windtunnel hadden we eigenlijk veel tijd al willen besteden aan de 2022-bolide, maar die tijd werd nog tot laat in het seizoen aan de 2021-bolide besteed", zo sluit de technisch directeur van Red Bull zijn verhaal af.

Monaghan: "Red Bull was bezorgd"

Als RacingNews365 in gesprek gaat met een ander technisch Red Bull-kopstuk, namelijk Chief Engineer Paul Monaghan, horen we dat het team van Verstappen er wel een beetje mee in de maag zat. Men vreesde dat het slopende 2021-seizoen grote gevolgen zou hebben voor het huidige jaargang. "Daar waren we echt heel bezorgd over", geeft de Brit toe. "We kwamen vorig jaar in Abu Dhabi aan en daar werd het seizoen door middel van een laatste shoot-out tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton beslist. Daarom waren we in die periode bezig met een enorme laatste push met de 2021-bolide. Dat het seizoen bovendien zo laat eindigde (de laatste race van 2021 was op 12 december, red.), hielp ook niet mee!" Dat de RB18 van top tot teen helemaal nieuw was vergeleken met haar voorganger, zorgde er ook voor dat de zorgen van Red Bull toenamen. "De middelen die daardoor eigenlijk ingezet hadden moeten worden voor de auto van dit jaar, werden langer dan origineel gepland ingezet voor de 2021-bolide. Gezien de grote, technische veranderingen waren we bezorgd dat we op die manier schade hadden toe gericht aan de bolide voor 2022", geeft Monaghan toe.

Zorgvuldig en bekwaam

Maar uiteindelijk bleken die zorgen, op wat betrouwbaarheidsproblemen in de eerste fase van het jaar na, ongegrond. Sterker nog: nog nooit won een bolide gebouwd door Newey en zijn technische team zoveel races als de afgelopen negen maanden het geval was. Het zegt veel over het team, oordeelt de Chief Engineer. "Het toont aan hoe zorgvuldig en bekwaam we binnen de Red Bull-fabriek op de verschillende vlakken te werk zijn gegaan. Het onderzoeken, het ontwerpen, de productie, het testen, de realisatie, al die facetten. We waren op zijn minst net zo efficiënt als alle andere teams, dus we waren zeer bevoorrecht dat we vanaf het begin van het seizoen een goede auto hadden", zo luidt zijn conclusie.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'