Met het verhogen van de brandstoflimiet tijdens races van 105 kilo naar 110 kilo hoopt de FIA dat de coureurs langer aanvallend kunnen rijden. Het brandstofsparen tijdens de race moet hiermee verleden tijd zijn, waarbij de nieuwe regel moet voor meer actie op de baan moet zorgen. Haas F1-coureur Kevin magnussen noemt het een eerste stap, maar vindt dat er nog meer moet veranderen. "Het zal zeker helpen. Of dat betekent dat we echt de hele race vol gas kunnen racen weet ik niet, zeker niet op alle circuits." "Op de meeste circuits zou brandstof nu geen probleem meer moeten zijn en we voluit kunnen racen. Ik denk dat er ook circuits bijzijn waarbij we van start gaan met minder dan die 110 kilo brandstof, omdat het brandstofverbruik daar lager is."
Brandstof is echter niet het enige waarmee de coureurs rekening moeten houden tijdens de race. Banden zijn een ander belangrijk onderdeel, om nog maar te zwijgen over de powerunits die (gemiddeld) zeven races mee moeten gaan. "Ik ben er zeker van dat we op een aantal circuits nog altijd 'lift-and-coast' toe moeten passen. Het is wel mooi dat deze nieuwe regel er komt. Qua brandstof kunnen we nu veel meer pushen, maar je moet nog altijd je banden blijven managen."
Meest gelezen