De Mercedes W16 lijkt op het eerste gezicht een combinatie van meerdere autoconcepten, vooral als je kijkt naar de sidepods en de luchtinlaten.
Het team heeft gekozen voor verticale sleuven over de volledige hoogte vanaf de vloer tot aan de lip die uitkijkt op de luchtinlaten - die zelf zijn teruggebracht tot slechts een horizontale sleuf - waardoor het gebied waarbinnen de luchtstroom onder de sidepod door wordt geleid vergroot en de lucht effectiever naar de achterkant van de auto wordt geleid.
Door deze gebieden optimaal te benutten, probeert Mercedes niet alleen de aerodynamische prestaties te verbeteren, maar ook de hoeveelheid downforce, en dan met name de verdeling daarvan over de auto.
Het is niet verrassend dat de sidepods de focus zijn geweest van Mercedes' extreme ontwikkeling, en RacingNews365 gelooft dat dit een handtekening is van het nieuwe technische kopstuk Simone Resta, die is overgenomen van Ferrari.
Als we even terugdenken aan 2017 en 2018, was een dergelijk innovatieve benadering van de inlaten van de sidepod aanwezig op de Ferrari's die Resta ontwierp en die Sebastian Vettel bijna naar een wereldkampioenschap brachten in respectievelijk de SF-70 (zie foto hieronder) en SF-71H.
Deze twee Ferrari's waren zo ontworpen dat de luchtstroom naar de radiatoren en intercoolers van de krachtbron in aparte compartimenten werd verdeeld. Ook de nieuwe voorvleugel van de Mercedes vertoont indrukken van een Maranelliaanse oorsprong, zowel op het hoofdprofiel als op het niveau van de flaps.
Al met al lijkt het nieuwe ontwerp van Mercedes meer gericht op een universele verbetering van de prestaties dan op een verbreding van het prestatievenster van de auto.
Tijdens gesprekken met mensen in de paddock blijkt dat het team ervan overtuigd is dat de algehele balans van de auto sterk is verbeterd. Om die reden hebben ze ervoor gekozen hard te werken aan concepten die meer ruimte tot doorontwikkelen bieden.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
Praat mee!