Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Audi

F1-ambitie Audi is glashelder: "Willen helemaal vooraan meedoen"

Audi stapt vanaf 2026 in als fabrieksteam in de wereld van de Formule 1. Dat doet het Duitse merk echter niet als veldvulling, want Audi wil serieus meestrijden om de knikkers in de koningsklasse van de autosport.

Audi livery
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Spa-Francorchamps

Stake F1 Team is de afgelopen jaren regelmatig in de achterhoede terug te vinden. De zesde plek die het team in 2022 behaalde is vooralsnog het beste resultaat van de afgelopen jaren en voor de rest moet het team, dat eerder door het leven ging als Alfa Romeo, genoegen nemen met achtste en negende plekken.

Na zes Grands Prix en twee sprintraces in 2024 zit het team uit Hinwil echter nog zonder punt en staat het samen met Williams puntloos achteraan. Ook in 2025 zal het team mogelijk nog blijven ploeteren, maar vanaf 2026 wordt Stake F1 Team omgetoverd tot het fabrieksteam van Audi. Van het grote Duitse automerk is in ieder geval bekend dat ze veel commitment tonen als ze ergens aan meedoen en dat zal in de Formule 1 niet anders zijn.

De CEO van Audi, Gernot Döllner, staat in ieder geval volledig achter de beslissing om aan te treden in de koningsklasse van de autosport. "Absoluut. Voordat ik bij Audi kwam, werd die beslissing echter al genomen. Nadat ik was begonnen heb ik samen met het directieteam en het management de balans opgemaakt", zo begint de CEO van Audi zijn verhaal tegenover Auto, Motor und Sport.

"Voor mij zijn er maar twee soorten betrokkenheid bij Formule 1: helemaal niet of met de ambitie om helemaal vooraan mee te doen. Daarom hebben we dit intensief besproken en besloten om onze betrokkenheid bij de Formule 1 aanzienlijk te versnellen", zo zegt Döllner.

"Met de expertise van Oliver Hoffmann, die vanaf het begin een belangrijke rol heeft gespeeld bij het vooruithelpen van het project, hebben we er alle vertrouwen in dat we deze uitdaging aankunnen en voorop kunnen lopen. Het zal een zware weg worden, maar Formule 1 is het belangrijkste autosportplatform ter wereld. We zullen er alles aan doen om daar succesvol te zijn", zo sluit hij af.

Ook interessant:

Met de Grand Prix van Emilia-Romagna (Imola) staat alweer race nummer zeven op het programma van dit Formule 1-seizoen. Kan Max Verstappen zich revancheren en opnieuw de overwinning naar zich toetrekken of weet de concurrentie opnieuw de strijd aan te gaan met Red Bull? Dit en nog veel en veel meer in deze gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365, natuurlijk met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk!

Wil je de podcast liever bekijken? Dat kan hier op ons YouTube-kanaal!

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season 'Sainz ziet opnieuw belangrijke optie voor 2025 wegvallen'