Circuit Zandvoort mag dan een enorme historische waarde hebben, in de aanloop naar de terugkeer van de Formule 1 innoveert het circuit er flink op los, onder andere met een tweetal kombochten. Met name de banking in de Arie Luyendykbocht moet voor spektakel zorgen. F1-architect Jarno Zaffelli verwacht wel dat de coureurs bij de eerste kennismaking even moeten slikken. "Het zal voor de Formule 1-coureurs voelen alsof ze op volle snelheid een muur af rijden, gezien de hellingshoek van het asfalt", zo vertelt de Italiaan in gesprek met RacingNews365 . "Ze moeten erop vertrouwen dat de auto de bocht zal maken. Dat zal niet eenvoudig voor ze worden", vervolgt hij, om daar direct aan toe te voegen dat de auto's de bocht wel degelijk zonder problemen moeten kunnen maken. "De kombocht is zo ontworpen dat een auto zonder enige vorm van downforce met een snelheid van 280 kilometer per uur op het asfalt moet kunnen blijven. Met een Formule 1-auto's (waarvan de downforce-levels ongeëvenaard zijn, red.) zal dit nog vele makkelijker zijn. In de Formule 1 zal dat geen enkel probleem opleveren." Naast de Arie Luyendykbocht wordt ook de Hugenholtzbocht verbouwd tot een kombocht. Zaffelli legt uit waarom dat deels noodzaak was: "Als we alleen van bocht dertien een kombocht zouden maken, dan worden de banden ongelijk belast", aldus Zaffelli, die nogmaals benadrukt zich geen zorgen te maken over of de banden het zullen houden. Overigens verwacht Zaffelli sowieso dat Pirelli voor de eerste kennismaking met het vernieuwde Circuit Zandvoort op safe zal spelen: "Wij zullen een monster van de uiteindelijke samenstelling van ons asfalt naar Pirelli sturen. Ik heb werkelijk geen idee van welke compounds Pirelli zal aanwijzen voor de Nederlandse Grand Prix, maar Pirelli kennende zullen ze conservatief te werk gaan."
Meest gelezen