Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Stefano Domenicali

F1-baas houdt deur open voor meer sprintraces: "Het is onze plicht"

Na een succesvol sprintweekend in China zal er in de toekomst gesproken worden over een eventuele uitbreiding van het aantal sprintraces. Tenminste, als het aan Formule 1-CEO Stefano Domenicali ligt.

Domenicali Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In China werd het eerste sprintweekend van 2024 verreden. In totaal worden er dit seizoen zes sprintraces verreden, en de volgende sprintrace zal op 4 mei plaatsvinden in Miami. Dit jaar is het format, na kritiek, gewijzigd ten opzichte van het sprintformat van 2023. In 2023 werd de eerste vrije training gelijk gevolgd door de kwalificatie, wat resulteerde in een parc fermé voor de zaterdag en zondag, waarbij teams niets meer mochten wijzigen aan de afstelling voor de (sprint)race. Dit is dit jaar veranderd: Op vrijdag wordt na de eerste vrije training de kwalificatie van de sprintrace verreden, gevolgd door de sprintrace en de kwalificatie (voor de race) op zaterdag.

Hierdoor zijn er eigenlijk twee periodes waarbij de teams de auto niet meer mogen afstellen: vanaf de sprintkwalificatie tot en met de sprintrace en dan erna vanaf de kwalificatie tot en met de race. Dit zorgt ervoor dat de coureurs en teams na de sprintrace (tussen de sprintrace en de normale kwalificatie in) nog kunnen kiezen voor een andere afstelling voor de race op zondag.

Deze wijziging is zelfs voor sprintcriticus Max Verstappen een verbetering, al blijft hij voorzichtig: "Het sprintformat was beter, denk ik. Een beetje meer rechttoe rechtaan, zou ik zeggen. Maar ja, laten we het ook niet overdrijven, want we rijden al 24 races per jaar, waarvan zes sprintweekenden", zo vertelde de drievoudig wereldkampioen na het raceweekend in China.

"Ik snap het wel. Ik denk dat het beter verkoopt en betere cijfers oplevert op tv, maar het is ook meer stress voor de monteurs en alles en iedereen er omheen, om alles elke keer tiptop te krijgen. We hebben er gewoon mee te maken, maar laten we niet denken dat we er nu twaalf nodig hebben, want het zal ook zijn tol eisen van de mensen."

"Waarom niet?"

De president van Formula One Management, Stefano Domenicali, heeft ook gereageerd op de ontwikkeling rondom de sprintformats. Wanneer hem door Sky Sports gevraagd wordt of er in de toekomst mogelijk meer dan zes sprintweekenden worden toegevoegd aan de Formule 1-kalender, reageert hij duidelijk: "Waarom niet?"

"Dit is geweldig, want er is elke dag spanning." Meer sprintraces zullen dus zeker onderwerp van gesprek worden: "We gaan hier in de toekomst over praten. Maar laten we eerst kijken hoe de sprints de rest van het jaar met deze nieuwe opzet verlopen."

Volgens de voormalig Ferrari-teambaas liet China precies zien waarom het sprintformat zo'n succes is. "De kwalificatie voor de sprintrace in China stond bol van de actie. Dat herinnerde ons eraan dat het onze plicht is om ervoor te zorgen dat er elke dag actie op de baan is. Om de fans te respecteren die naar het circuit komen en die een leuke dag willen hebben. We moeten zo’n situatie als in Japan voorkomen, waar er nauwelijks gereden werd. Dat is niet goed voor de toeschouwers. Ik weet zeker dat de teams snappen dat we daar een oplossing voor moeten vinden. Dat gaan we het over hebben in de F1-commissie."

Wat denk jij? Vul hieronder de poll in!

Praat mee!

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami