Al jaren wordt er gesproken over een mogelijk toetreden van de Volkswagen Groep tot de Formule 1. Alles hing daarbij steeds af van de motorformule voor 2026 en daarna. Niet voor niets schoof het Duitse concern steeds aan bij de besprekingen over dat thema. In december werd een principeakkoord bereikt over die motoren. Die blijven in grote lijnen hetzelfde, al moeten de hybride systemen drie keer zoveel energie gaan leveren als nu (120 om 350 kW) en zal de brandstof volledig klimaatneutraal zijn. Daarmee lijken alle lichten op groen te staan voor Volkswagen om daadwerkelijk toe te treden tot de Formule 1, enkel een definitief 'ja' ontbreekt nog. Formule 1-baas Stefano Domenicali zou die bevestiging graag horen: "Ik hoop dat ze snel een besluit nemen. Het was geweldig dat ze betrokken waren bij het samenstellen van de nieuwe reglementen. Nu is het aan hen om die laatste stap te zetten", zo laat hij optekenen in gesprek met F1-Insider .
Die nieuwe regels werden zo opgesteld, onder andere om Volkswagen te verleiden de stap naar de koningsklasse van de autosport te maken. Maar Domenicali staart zich niet blind op VW alleen: "De nieuwe motoren in combinatie met duurzame brandstof kunnen de weg vrijmaken voor Volkswagen, maar dat beperkt zich niet tot Volkswagen alleen." "Dat geldt natuurlijk voor alle autofabrikanten", aldus de Italiaan, die vóór zijn aanstelling als CEO van Liberty Media werkzaam was als directeur van Lamborghini, wat een dochteronderneming is van de Volkswagen Group. De lijntjes tussen de F1-baas en de aspirant motorleverancier zijn dus kort. Domenicali lijkt in het interview niet het achterste van zijn tong te laten zien. In december wist RacingNews365 te melden dat Audi als onderdeel van de Volkswagen Groep snel bekend zal maken toe te treden tot de Formule 1. Dit naar aanleiding van een brief die RacingNews365 heeft ingezien . Foto: Sean Bull Design
Meest gelezen