Honda verlaat aan het eind van 2021 de Formule 1 en laat de sport achter met nog maar drie motorleveranciers, te weten Ferrari, Mercedes en Renault. De Japanners wilden zich meer gaan concentreren op het afstrepen van het belangrijkste doel voor het bedrijf, namelijk klimaatneutraal worden. Formule 1-baas Chase Carey denkt echter dat vooral financiële overwegingen een rol speelden in het besluit om de sport vaarwel te zeggen: "Ik denk dat het vertrek een grotendeels economische kwestie is. De auto-industrie staat voor de nodige financiële uitdagingen en ik denk dat Honda worstelt met die uitdagingen", zo liet Carey optekenen tijdens een online call met investeerders. De kosten op korte termijn om deel te blijven aan de Formule 1 waren misschien nog wel te overzien geweest, maar Carey is zich ervan bewust dat er een periode aan zit te komen waarin forse investeringen noodzakelijk zijn: "Het is overduidelijk dat er flink wat geld is gemoeid met de introductie van de nieuwe motor (die in 2026 het levenslicht moet zien, misschien eerder, red.)." "Ik vermoed echter dat Honda de druk daarvan nu al voelde en dat het bepaalde knopen door móést hakken", aldus Carey, die daaropvolgend goed nieuws deelde door te stellen dat er sprake is van toenemend enthousiasme onder autofabrikanten over de toekomst van de Formule 1 en de bijbehorende groene doelstellingen. Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het hieronder in de nieuwste RN365-podcast.
Meest gelezen