Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1

F1-baas voert druk op Italiaanse Grands Prix op

De toekomst van de Italiaanse Grands Prix in Monza en Imola ziet er rooskleurig uit, toch? Wel als het aan de president van de Italiaanse autosportbond ligt, want een contractverlenging zou bijna zeker zijn. Stefano Domenicali, de baas van de Formule 1, ziet het anders en voert de druk op.

Pirelli Italy
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Angelo Sticchi Damiani, de president van de Italiaanse autosportbond, was er vorige maand duidelijk over: de Formule 1-contracten van Monza en Imola zouden verlengd gaan worden. Het huidige contract van de beide circuits loopt tot en met 2025 en het zou gaan om een verlenging van vijf jaar. Damiani zei er het volgende over. "We hebben al een akkoord, het gaat om een kwestie van details", zei Damiani bij Gazzetta dello Sport. "Ter verduidelijking: het gaat hierbij om een akkoord voor de beide races in Italië, zowel Monza als Imola. We willen het contract met vijf jaar verlengen. Het zou een waanzinnige prestatie voor ons land zijn om tot en met 2030 twee Grands Prix te organiseren.”

Stefano Domenicali kreeg in een interview met Rai dezelfde vraag. De baas van de Formule 1, zelf ook Italiaan, geeft toe dat er wordt gepraat, maar volgens hem is er nog niet één, twee, drie sprake van nieuwe contracten. "We zijn inderdaad in onderhandeling met Monza en Imola over een mogelijke contractverlenging. Ik sta in goed contact met de autosportfederatie in Italie, maar de werkzaamheden in Monza moesten na de Grand Prix beginnen en zijn in december nog altijd niet van start gegaan. Het zou nu op korte termijn van start moeten gaan."

"Mijn druk is constructief, maar interne bureaucratieën moeten bepaalde projecten niet tegen kunnen houden", vervolgt Domenicali zijn verhaal. "We moeten met de tijd meegaan. In 2020 kreeg Imola een buitengewone kans en zij waren daar klaar voor. Dit jaar konden we er helaas niet racen door de overstromingen. We kijken er naar uit om er volgend jaar wel weer te gaan racen, maar je moet ook begrijpen dat we niet meer privé kunnen investeren. Het draait allemaal om het begrijpen van de bereidheid van ons land om te investeren in de F1 als een sportief, promotioneel en zakelijk platform, omdat de Formule 1 niet langer privé beheerd kan worden. Daarom zal Italië een precieze keuze moeten maken."

Ook interessant:

Op 13 december 2023 was het zover: de eerste livepodcast van RacingNews365 bij Racesquare in Utrecht! Het briljante seizoen van Max Verstappen, de zegedroogte van Lando Norris én prangende vragen van de fans: het kwam allemaal voorbij! Een ding is zeker: Verstappen kroonde zich tot levende legende!

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Marko hangt Red Bull-toekomst op aan Verstappen na dreigende schorsing