Voor dit jaar gingen de aerodynamische richtlijnen in de Formule 1 flink op de schop. Voorvleugels werden een stuk breder en simpeler. Alfa Romeo en iets mindere mate ook Ferrari kwamen met een ontwerp waarbij de bovenste dwarselementen taps toelopen richting de wing endplates. Deze vondst wordt beschouwd als het ei van Columbus van 2019 en Ross Brawn vermoedt dat inmiddels alle teams een eigen variant aan het ontwikkelen zijn.
"Die nieuwe voorvleugel was voor iedereen duidelijk zichtbaar tijdens de testsessies en een nieuwe voorvleugel kun je in principe redelijk snel introduceren. Ik veronderstel dat alle teams al een eigen versie ervan in de windtunnel hebben staan", aldus Brawn in gesprek met F1 TV . Brawn vond zelf in 2009 een maas in de wet om met zijn nieuwe inschrijving Brawn GP (voormalige Honda F1-team) de macht te grijpen in de Formule 1. De toenmalige teambaas denkt dat het voor Formule 1-teams anno 2019 onmogelijk is om met een vondst zo groot als de dubbele diffuser op de proppen te komen. "Die dubbele diffuser is het laatste voorbeeld van een noviteit dat écht het verschil maakte. Tegenwoordig is het bijna niet meer mogelijk om met een unieke vondst zo'n grote voorsprong te pakken. De Formule 1-teams kunnen tegenwoordig veel sneller handelen dan toen."
Meest gelezen