Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-bazen incasseren financiële tik tijdens eerste seizoenshelft

In de F1-zomerstop zijn de inkomsten van het tweede kwartaal van 2023 bekendgemaakt: 141 miljoen dollar, zo'n 130 miljoen euro. Dat had meer kunnen zijn.

De inkomsten van de Formule 1 in het tweede kwartaal zijn gedaald naar 141 miljoen dollar in vergelijking met 146 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder. Dit komt grotendeels door de late afgelasting van de Grand Prix van Emilia-Romagna vanwege overstromingen in de regio voorafgaand aan het weekend. Pas erg laat werd de Grand Prix geannuleerd, waardoor er al veel kosten waren gemaakt en er natuurlijk geen televisie-inkomsten werden gegenereerd. Brian Wendling, de Chief Financial Officer van Liberty Media, denkt dat ze een 'kleine 20 miljoen dollar' zijn verloren door het annuleren van de race op Imola. Ook de GP van China ging niet door vanwege het coronavirus, waardoor er in het tweede kwartaal slechts zes races werden gehouden in plaats van acht. Dit heeft invloed gehad op de inkomsten, mede door het mislopen van bovengenoemde inkomstenbronnen en ook de sponsordeals.

Groei door social media

Hoewel er een negatief effect was op de inkomsten in het tweede kwartaal, dit door minder races, werd het gedeeltelijk gecompenseerd door nieuwe abonnementen op F1TV. De aanwezigheid van F1 op social media is een van de belangrijkste drijfveren geweest bij het aantrekken van fans. Ook de komst van beroemdheden naar de Formule 1 heeft impact gehad, zo meldt Liberty Media. Ze geven een post van Shakira over de F1 (GP van Spanje) als voorbeeld, waar miljoenen interacties en likes bij kwamen kijken. Ook is de impact van de F1-film van Brad Pitt, nu in de maak, al te merken. Stefano Domenicali, CEO van de F1, reageert: "De Formule 1 profiteert van onze groei en onze fans zijn betrokken bij de sport via traditionele, digitale én sociale mediaplatforms. We willen ook Red Bull feliciteren met hun prestaties tot nu toe en we zijn verheugd om te zien wat de rest van de grid gaat doen als er spannende rivaliteit gaat ontstaan op het circuit."

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel