De eerste Grand Prix van Miami staat voor de deur. Een compleet nieuwe baan, wat betekent nieuw asfalt. Het is te vergelijken met Jeddah, aldus Mario Isola, de baas van de F1-afdeling van Pirelli: "Op sommige gebieden heeft de Grand Prix van Miami gelijkenissen met Jeddah. Maar er zijn ook stukken van de baan die langzamer en meer technisch zijn vergeleken met Saudi Arabië: Vooral de sectie tussen bocht 11 en bocht 16. De rest van de baan is erg snel. De baan gaat tegen de klok in, wat de nadruk legt op de rechter banden." Met het nieuwe asfalt wordt verwacht dat er een enorm hoge track evolutie zal zijn. Oftewel, de coureurs zullen in de loop ter tijd als maar sneller worden doordat er nieuw rubber op de baan 'gereden' wordt. Vanwege de speciale behandeling van het circuit zullen de coureurs snel grip hebben. "We verwachten een snelle track evolutie en een zacht oppervlak vanwege het nieuwe asfalt. De baan is met hoge waterdrukstralen afgespoten, waardoor de baan vanaf het begin al redelijk veel grip zal bieden", vertelt Isola. Het zal spannend worden wanneer de coureurs voor de harde band (C2) kiezen, aangezien deze het minste grip heeft. "Doordat het een snelle baan is, zullen de auto's met een lage tot middelmatige downforce set-up rijden, wat kan leiden tot het glijden van de auto's in de snelle bochten. Vooral op de hardste band die beschikbaar is."
Het weer is moeilijk voorspelbaar
Het weer in het vaak zonnige Miami kan dit weekend onvoorspelbaar zijn door de omgevingstemperatuur van rond de 20 graden Celsius en een hoge kans op regen en wind aan de kust van Florida rond deze tijd van het jaar. Naast dat het een geheel nieuwe Grand Prix is, zal het interessant zijn voor welke strategie te teams en coureurs gaan. Eerder zagen we de winst aan Lando Norris zijn neus voorbij gaan tijdens de Grand Prix van Rusland in 2021 doordat het aan het einde van de race begon te regenen.
Meest gelezen