Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Miami 2022

F1 circuit Miami op bijzondere wijze klaargestoomd voor eerste Grand Prix

Voor de eerste Grand Prix van Miami gaat Pirelli voor veilig en kiest de bandenleverancier voor de middelste drie banden met C2 als hards, C3 als mediums en C4 als softs. Niet alleen de bandenmogelijkheden spelen tijdens de Grand Prix in op de hoeveelheid grip, maar ook het nieuwe asfalt.

Miami Grand Prix drone shot marina
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Prospect 86

De eerste Grand Prix van Miami staat voor de deur. Een compleet nieuwe baan, wat betekent nieuw asfalt. Het is te vergelijken met Jeddah, aldus Mario Isola, de baas van de F1-afdeling van Pirelli: "Op sommige gebieden heeft de Grand Prix van Miami gelijkenissen met Jeddah. Maar er zijn ook stukken van de baan die langzamer en meer technisch zijn vergeleken met Saudi Arabië: Vooral de sectie tussen bocht 11 en bocht 16. De rest van de baan is erg snel. De baan gaat tegen de klok in, wat de nadruk legt op de rechter banden."

Met het nieuwe asfalt wordt verwacht dat er een enorm hoge track evolutie zal zijn. Oftewel, de coureurs zullen in de loop ter tijd als maar sneller worden doordat er nieuw rubber op de baan 'gereden' wordt. Vanwege de speciale behandeling van het circuit zullen de coureurs snel grip hebben. "We verwachten een snelle track evolutie en een zacht oppervlak vanwege het nieuwe asfalt. De baan is met hoge waterdrukstralen afgespoten, waardoor de baan vanaf het begin al redelijk veel grip zal bieden", vertelt Isola.

Het zal spannend worden wanneer de coureurs voor de harde band (C2) kiezen, aangezien deze het minste grip heeft. "Doordat het een snelle baan is, zullen de auto's met een lage tot middelmatige downforce set-up rijden, wat kan leiden tot het glijden van de auto's in de snelle bochten. Vooral op de hardste band die beschikbaar is."

			© Pirelli
	© Pirelli

Het weer is moeilijk voorspelbaar

Het weer in het vaak zonnige Miami kan dit weekend onvoorspelbaar zijn door de omgevingstemperatuur van rond de 20 graden Celsius en een hoge kans op regen en wind aan de kust van Florida rond deze tijd van het jaar. Naast dat het een geheel nieuwe Grand Prix is, zal het interessant zijn voor welke strategie te teams en coureurs gaan. Eerder zagen we de winst aan Lando Norris zijn neus voorbij gaan tijdens de Grand Prix van Rusland in 2021 doordat het aan het einde van de race begon te regenen.

Ook interessant:

Ferrari heeft teamorders nodig in de strijd tegen Verstappen

In Miami gaan Verstappen en Leclerc wederom de strijd met elkaar aan. Dit keer neemt Ferrari upgrades mee. Kunnen de Italianen terugslaan? Of hebben ze daar teamorders voor nodig? Dat en meer bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de onderstaande podcast.

Formule 1 GP Miami 2022 RN365 Nieuwsdossier

3 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Spanje 2022