Nicholas Latifi zorgde er in de slotfase van de Grand Prix van Abu Dhabi voor dat de safety car de baan op moest komen. De Canadees crashte in de laatste sector en beïnvloedde hiermee indirect het wereldkampioenschap. Coureurs die een ronde achterstand hadden mochten de safety car inhalen en weer achter in de rij aansluiten. Dit zorgde voor een controversiële eindsprint van één ronde waarin Max Verstappen en Lewis Hamilton het tegen elkaar opnamen en het was de Nederlander die aan het langste eind trok. Mercedes was het niet eens met de beslissing om weer te gaan racen en protesteerde tegen het besluit van de wedstrijdleiding. De stewards wezen het protest van Mercedes af, maar ook daar heeft de Duitse renstal zich nog niet bij neergelegd. Mercedes heeft aangegeven opnieuw in beroep te willen gaan, al tikt de tijd wel door voor het nieuwe protest van de renstal . RacingNews365 heeft opmerkingen van andere coureurs van de grid verzameld over deze dramatische finale van het Formule 1 seizoen van 2021.
'Het is normaal'
Volgens Fernando Alonso is het heel normaal wat er gebeurde afgelopen zondag in Abu Dhabi. "Toen de safety car naar buiten kwam dacht ik dat we snel de rijders zouden mogen inhalen en ons van een ronde achterstand mochten ontdoen. Dat is wat er normaal gebeurt", vertelt de Spanjaard in gesprek met onder andere RacingNews365. "Normaal krijg je de groene lichten bovenop de safety car. Dan unlap je jezelf totdat ze de auto van de baan verwijderd hebben." In Abu Dhabi ging het echter iets anders dan normaal, vertelt de Alpine-coureur. "Deze keer kregen we geen groen lampje en mijn engineer zei: 'je mag je zelf niet van een ronde achterstand ontdoen, de posities blijven zoals ze nu zijn'. En een bocht later ging het groene lampje aan. Ik zei: 'Maar ik heb een groen lampje'. En mijn engineer zei: 'Je mag het nu wel doen, je mag Lando Norris volgen'. Dus dat deed ik, maar ja het was wel een beetje verwarrend", besluit Alonso. De Spanjaard is wel van mening dat de wedstrijdleiding de juist beslissing heeft genomen. "Ik ben geen fan van finishen achter de safety car dus ik begrijp dat ze pushen om te finishen als er een groene vlag wordt gezwaaid."
Norris verwacht complottheorieën
Lando Norris geeft aan dat hij het einde van de race ook verwarrend vond. "Ik weet niet wat er precies gebeurde op het einde. Ze zeiden dat ze ons er niet voorbij zouden laten en toen lieten ze ons er vlak voor de herstart voorbij, dus...", zegt de McLaren-coureur terwijl hij zijn schouders ophaalt. "Iedereen zal complottheorieën hebben, maar het was een goede race", besluit de jonge Brit. Volgens de McLaren coureur verdienden beide coureurs het om het kampioenschap te winnen. "Ik wil beide feliciteren, Max iets meer dan de rest, maar toch ook beide want het was een gaaf kampioenschap om naar te kijken. Zelfs vanuit mijn kant."
Spannender dan in de film
Pierre Gasly wil zijn oude teamgenoot vooral feliciteren. "Ik ben echt blij voor Honda en voor Max en Red Bull. Ik heb de herhaling gezien, zelfs in een film denk ik dat je het niet zo spannend zou kunnen maken", aldus de Fransman. De coureur van AlphaTauri onthult dat hij altijd had verwacht dat Verstappen wereldkampioen Formule 1 zal worden, al vanaf jongs af aan. "Max kennende wisten we dat het op een gegeven moment zou gebeuren." "We hebben samen geracet in de karting, met Charles Leclerc. Vechtend met deze jongens wisten we al dat het zou gaan gebeuren. Maar wat een jaar is het geweest en wat een manier om het te bereiken", sluit Gasly af.
En Verstappen zelf?
Die vond het allemaal prima! "Alles was opgeruimd, dus waarom zou je dan nog een ronde achter de safety car rijden? Als alles opgeruimd is kan je de baan vrijgeven, dus in mijn optiek is het ook prima dat de wedstrijdleiding dat heeft gedaan. Natuurlijk werkte het dit keer in mijn voordeel, maar het had ook in mijn nadeel kunnen zijn."
Meest gelezen