Wat te denken van de kwalificatie voor de Italiaanse Grand Prix vorig seizoen, toen alle coureurs tijdens Q3 niet als eerste aan de laatste ronde wilden beginnen, omdat de slipstream op Monza zeer belangrijk is? Het resultaat: een beschamende vertoning tijdens de outlap, gedurende welke iedereen zo sloom mogelijk reed, waarna het merendeel van de coureurs niet op tijd aan hun laatste ronde konden beginnen. Ook afgelopen weekend was het weer raak, dit maal ook tijdens Q1, met twintig coureurs op de baan. Weliswaar kon iedereen gewoon aan hun kwalificatieronde beginnen, maar het had in eerste instantie meer weg van filerijden op de A4. Na afloop spraken enkele coureurs hun bezorgdheid uit over de situatie. Esteban Ocon sprak tegenover onder meer RacingNews365 van een potentieel gevaarlijke situatie. "Ik moest mijn voet op de koppeling houden en stond bijna letterlijk stil op het midden van de racelijn", zo beschrijft de Renault-coureur de situatie. "In warme omstandigheden moeten we een minuut langzamer rijden tijdens onze out-laps. Het was echt heel erg extreem. We reden heel, heel erg traag. Misschien moeten we een limiet invoeren hoe snel we minimaal moeten rijden. Het is niet acceptabel om een rij aan langzame auto's te hebben. Als er iemand komt op volle snelheid, dan kan het gevaarlijk worden." Ook Red Bull-coureur Alexander Albon merkte de situatie op. Vanwege 'gentleman's agreement' tussen de coureurs blijven de meeste gewoon netjes in een treintje rijden aan het einde van de out-lap, maar Albon zag dat niet iedereen daar zich aan hield in Spanje. "Ik wilde daarom al vroeg in de ronde iedereen inhalen, maar ik zag dat enkele coureurs het ook nog heel laat in de ronde deden, dat was bijzonder. Onze out-laps zijn verschrikkelijk langzaam, het is gewoon vragen om problemen." Tot slot wist ook Daniel Ricciardo dat het een gevaarlijke situatie was, maar volgens de Australiër hebben de coureurs vanwege de huidige banden geen andere keuze. "Iedereen reed in een langzaam treintje op weg naar de laatste bocht. Ik reed in mijn neutraal, ik rolde gewoon naar beneden op weg naar de laatste chicane. Iedereen probeert zijn banden te beschermen, daardoor ontstaan deze situaties. Eigenlijk doen we dat liever niet, want als er snellere auto's aankomen moet je van je lijn af en komt er allemaal vuil op je banden." Met medewerking van Dieter Rencken . Moeten Red Bull en Verstappen de hoop op titel opgeven na de vierde overwinning van Hamilton? Dat en meer in de F1-podcast van RacingNews365, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen