Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

F1-coureurs eensgezind over eventueel 'gesjoemel': "Dat moet bestraft worden"

Verschillende coureurs zijn het met elkaar eens: er moet een passende straf komen wanneer blijkt dat teams over de budgetlimiet heen zijn gegaan. Het moet een eerlijke sport blijven, zowel op de baan als naast de baan.

Singapore 2022 start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

We kunnen het woord misschien niet meer horen of zien, maar de budgetlimiet blijft ook in Japan het onderwerp van gesprek in de Formule 1. Voorafgaand aan het vorige raceweekend in Singapore kwamen er vanuit verschillende hoeken beschuldigingen aan het adres van Red Bull en Aston Martin. Zij zouden namelijk het budgetlimiet in 2021 hebben overschreden.

De FIA zal op de maandag na het GP-weekend in Japan met updates komen over de financiële cijfers van de teams en onthullen of bepaalde teams wel of niet de regels hebben overtreden. Het is echter een complexe en lastige zaak.

Mocht(en) een team of meerdere teams inderdaad over het limiet zijn gegaan, welke straf moet er dan gegeven worden? Wordt het een geldboete, moeten er punten in mindering worden gebracht of moet Max Verstappen zijn wereldtitel worden afgepakt?

Meer geld = Meer performance

Hoe strikt moet de FIA daarin zijn? Dat is de vraag die aan verschillende coureurs werd gesteld voorafgaand aan het GP-weekend in Japan. Hoewel ze zelf allemaal aangeven dat ze daar als coureur niks over te zeggen hebben, zijn ze het ermee eens dat er een passende straf moet komen, aangezien de overschrijders in principe gewoon een voordeel hebben gehad op de rest van het veld.

"Als je meer te spenderen hebt, ga je sneller op het circuit", is Charles Leclerc te horen tegenover de media. "Dus als er een team schuldig is bevonden, moeten ze gestraft worden. Maar wat is de straf? Ik ben niet degene die daarover beslist, maar het moet zeker bestraft worden."

Volgens George Russell is het straffen van zoiets vrij simpel. "Ik weet vanuit mijn ervaring binnen Mercedes hoe hard het team heeft gewerkt om binnen het budgetlimiet te blijven. We weten dat we meer performance kunnen leveren als we daar meer geld voor hadden om uit te geven. Zo simpel is het."

"Ik heb vertrouwen in Mohammed (Ben Sulayem, FIA President, red.) en de FIA om met een passende straf te komen voor iedereen die schuldig wordt bevonden. Het zou vrij eenvoudig moeten zijn. Je zou verwachten dat het bedrag dat te veel is uitgegeven, datzelfde bedrag moet zijn van wat er volgend jaar ingehouden moet worden en waarschijnlijk iets meer daarbovenop als straf."

Vettel: "Kunst is om het eenvoudig te maken"

Voor zowel Sebastian Vettel als Fernando Alonso zal de hele kwestie extra spannend zijn. Vettel reed vorig jaar voor Aston Martin, het team dat ook onder een vergrootglas ligt, en Alonso rijdt volgend jaar voor de Britse renstal.

Zij vinden het vooral belangrijk dat de Formule 1 een eerlijke omgeving is en blijft. Maar als coureurs zijnde kunnen zijn er eigenlijk vrij weinig aan dit hele gebeuren doen, aangezien zij compleet afhankelijk zijn van het team wat betreft het budgetlimiet.

"Het is een moeilijk onderwerp vanuit het oogpunt van ons als coureur", begint Alonso. "Wij zijn afhankelijk van onze teams dat ze alles wat ze doen onder controle hebben. We verwachten allemaal van de FIA dat ze de regels zo goed mogelijk handhaven, want we willen en eerlijke omgeving creëren."

"Het is een erg lastig onderwerp, want er zijn heel wat dingen die gecontroleerd moeten worden. Het budgetlimiet is daar een ding van, maar er zijn verschillende teams met verschillende structuren en verschillende dingen; hun eigen circuits, hun eigen fabrieken. Er moet veel gecontroleerd worden."

"Wij proberen om op ons rijgedrag te letten", gaat Vettel verder. "We weten wanneer we goed of fout zitten als het gaat om eerlijk racen en het geven van ruimte aan elkaar. Maar soms gaat het ook wel eens mis. We proberen eigenlijk altijd eerlijk te zijn en dat geldt denk ik voor elk bestuur van de sport, om er zeker van te zijn dat het allemaal eerlijk verloopt in een team, in een seizoen en in de sport. De FIA heeft daar de leiding over, we moeten hen vertrouwen."

"Als je je niet aan de regels houdt, dan moeten er zijn consequenties zijn. Het is waarschijnlijk een complexe en ingewikkelde zaak. Wij zijn niet de beste deskundigen om dat te begrijpen. De kunst is om het eenvoudig en duidelijk te maken."

Ook interessant:

Alonso lyrisch over Verstappen: ‘Met afstand de beste Formule 1-coureur’

Max Verstappen is een Fernando Alonso-fan, maar andersom is de Spanjaard ook een grote liefhebber van de Red Bull-coureur. Daar maakt hij geen geheim van. De tweevoudig wereldkampioen is er daarnaast ook heilig van overtuigd dat zijn Nederlandse concurrent dit jaar er met zijn tweede wereldtitel vandoor gaat. In deze video praat Joris Mosterdijk je weer bij met verder: Red Bull en Honda versterken hun onderlinge relatie.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Charles Leclerc

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Japan 2022 RN365 Nieuwsdossier

38 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"