Meerdere coureurs hebben hun ongenoegen geuit over het handelen van de FIA tijdens het Grand Prix-weekend in Miami. In bocht nummer 13 crashten twee coureurs, waarvan één keiharde. Esteban Ocon knalde met een impact van 51G de muur in. Gelijk laaide er een discussie op over het gebrek aan zogeheten Tecpro-barriers in bocht 13.
Deze muren absorberen de klap beter en is volgens de coureurs dus belangrijk in de bocht waar Ocon en Carlos Sainz crashten. "Het is onacceptabel dat het een impact van 51G was, terwijl het er niet eens keihard aan toe ging", liet Ocon na de crash weten aan onder andere RacingNews365.
"Carlos zei dat de impact te groot was en bij mij voelde het gigantisch. Het is misschien wel de grootste klapper van mijn carrière, om eerlijk te zijn." Toch werden de muren bij bocht 13 niet aangepast door de FIA. Lando Norris baalt dat het veiligheidsorgaan van de autosport niet naar de Formule 1-coureurs luistert.
Anderen bekeken ook:
Norris: 'Als wij advies geven, dan moeten ze het bespreken'
Norris beargumenteert dat de coureurs weten wat er nodig is op de circuits. Ten overstaan van onder andere RacingNews365 legt hij uit dat het incident nog een staartje gaat krijgen. "We gaan het er waarschijnlijk in Barcelona over hebben met de coureurs. We leren van fouten en ik hoop dat zij (de FIA, red.) ook leert van wat er is gebeurd."
"Als coureurs begrijpen wij bepaalde dingen op een andere manier in vergelijking met iemand die niet in de auto zit. Ik denk dat het belangrijk is dat als wij advies geven, dat ze het bespreken en dat er wat mee wordt gedaan. Vooral als er grotere gevolgen zijn bij bijvoorbeeld het niet hebben van een tecpro op die plaats, zoiets simpels."
Bekijk ook:
'Men moet luisteren naar de F1-coureurs'
"Nadat er een incident heeft plaatsgevonden en wij er wat van hebben gezegd, werd er niets gedaan", vervolgt Norris. "En er gebeurde niets. Het (tweede incident) was zelfs nog veel erger!" De impact van Ocons crash was net zo hard als die van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië vorig jaar. Ook de Nederlander kreeg een klap van 51G te verduren.
De FIA mag volgens Norris wat sneller actie ondernemen. "Ik denk dat de mensen gewoon naar ons coureurs moeten luisteren. Wij rijden in die auto's. Wij weten meer dan wat zij doen op verschillende vlakken. Soms weten zij het beter, maar we moeten hier beter bij samenwerken. Het lijkt alsof er soms niet goed naar ons wordt geluisterd."
Ook interessant:
Verstappen niet te stoppen zonder Ferrari-upgrades
Wie stopt Max Verstappen? De Red Bull-coureur rekende wederom af met Charles Leclerc en was in de race de snelste man. De zege in Miami was een tik op de neus voor Ferrari, maar kan het team counteren met een upgrade?
En wat is er allemaal aan de hand bij Lewis Hamilton en Mercedes? Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in een gloednieuwe aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.
Bookmaker Unibet pakt opnieuw uit met een speciale Max Booster voor de GP van Spanje. Winst van Verstappen op het circuit waar hij in 2016 voor het eerste zegevierde, kan jou 50 keer je inzet opleveren!
Alleen geldig voor nieuwe spelers, minimum leeftijd 24 jaar. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x jouw inzet!