De tweede helft van het seizoen worden gridstraffen als gevolg van motorwissels om logische redenen meer en meer een 'ding'. Teams verbruiken motoronderdelen, vaak volgens vooropgezet plan, soms noodgedwongen door technische malheur. Hieronder zetten we overzichtelijk uiteen hoeveel motoronderdelen alle coureurs reeds verbruikt hebben en hoe dicht ze dus tegen een gridstraf aan hikken. Daarbij is het belangrijk om te weten dat je van de ICE (verbrandingsmotor), de turbo, de MGU-H én de MGU-K straffeloos 4 items mag inzetten, terwijl dat aantal voor de Control Electronis (CE) en Energy Store (ES) op 2 ligt. Eén coureur mag per seizoen tot zelfs 8 uitlaten gebruiken. De gebruikslimiet wordt in de tabellen hieronder weergegeven door het rode stippellijntje. Wat opvalt is dat met de CE en ES alle coureurs al aan hun maximum zitten. Dat is ook volkomen logisch nu we voorbij de helft van het seizoen zijn. Het logische moment om te wisselen ligt daarmee al achter ons. Het is ook goed om te vermelden dat wanneer een coureur het maximum aantal reeds heeft aangesproken, dat niet wil zeggen dat bij een acuut probleem direct een straf volgt. Vaak zitten de eerder gebruikte onderdelen nog 'gewoon' in de poule, klaar om opnieuw ingezet te worden. Het overzicht laat ook zien welke coureurs reeds straffen hebben gehad. Zij hadden die luxe om terug te wisselen naar eerder gebruikte onderdelen klaarblijkelijk niet meer. Bekijk het volledige overzicht hieronder.
Meest gelezen