Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Bahrein 2022

Coureurs tasten nog in het duister voorafgaand aan Formule 1 GP van Bahrein

Een nieuw Formule 1-seizoen met nieuwe auto's. Deze zondag zien we voor het eerst in 2022 twintig Formule 1-coureurs samen in actie tijdens een race. Wat zijn hun verwachtingen? Velen weten eigenlijk niet precies wat ze precies kunnen verwachten.

Perez Stroll
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Aston Martin

Op weg naar 2022 gingen de technische reglementen volledig op de schop. Ze moeten zorgen voor mooie gevechten en een spannender seizoen met vele kanshebbers. Deze zondag krijgen we de eerste echte indruk van die nieuwe regels: werken ze naar behoren? Veel coureurs weten niet wat ze moeten verwachten. RacingNews365 maakte een rondje langs de velden.

Carlos Sainz: komt iedereen goed weg bij de start?

Carlos Sainz verwacht een fijn gevecht met zijn teamgenoot en Max Verstappen, omdat de nieuwe auto's dat mogelijk moeten maken. "Het kan een spannende race worden, want de pace van de drie voorste auto's is vergelijkbaar. Omdat we elkaar beter kunnen volgen, hoeven de gaten niet zo groot als vroeger te zijn om de banden te kunnen managen. We kunnen dus, denk ik, beter en closer racen gaan zien."

"Het betekent niet per se dat we alleen maar en constant inhaalacties zien, maar als de pace vergelijkbaar is zullen de auto's dichter op elkaar kunnen zitten", benadrukt hij. "Max heeft een sterke racepace, dus misschien heeft hij een klein voordeel. Als team moeten we ervoor zorgen dat we een stap vooruit maken, zodat we hem bij kunnen houden en achter ons kunnen houden."

Bij Sainz zijn er vooral over de start van de race nog veel vragen. "Als ik hem voorbij kan komen, dan zou het nog beter zijn! Als ik een goede start heb, dan ga ik er zeker voor. Je moet in de aanval gaan, maar er is nog veel onbekend over de start, of sommige teams beter weg kunnen komen dan anderen."

Sergio Perez: kunnen we binnen DRS-afstand van elkaar blijven?

Sergio Perez, startend vanaf plek vier, weet niet wat te verwachten van de GP van Bahrein. Zullen de auto's dichter op elkaar kunnen rijden zonder dat de banden stuk gaan? "Ja er kan wel wat bandendegradatie optreden als je dicht op andere auto's volgt, maar het wordt interessant om te zien hoe alles gaat lopen. Lukt het om binnen DRS-afstand te blijven? Niemand weet eigenlijk wat we moeten verwachten."

"Iedereen is aan het leren over de nieuwe banden en iedereen probeert weer andere rijstijlen uit. In de race zullen we hopelijk veel leren en uiteindelijk het best mogelijke resultaat halen", zo filosofeert de Mexicaanse Red Bull-coureur.

"Zodra de banden slijten, is het lastig om ze 'terug te krijgen'. Ja, als je een paar seconden per ronde langzamer rijdt, maar in de race is het heel lastig om dat te doen. Het meest interessante aspect van de race op zondag is hoe de bandenslijtage zal zijn als je in verkeer zit."

Hij hoopt in ieder geval op een mooie race voor de fans. "Het is een nieuw tijdperk en ik hoop dat het racen beter is en we de fans een geweldige race voor kunnen schotelen."

			© Bahrain Int. Circuit
	© Bahrain Int. Circuit

Russell: heeft het gestuiter invloed op de banden?

Bij Mercedes zitten ze nog met de handen in het haar over de nieuwe F1-bolide, die veel last heeft van porpoising. "Er is denk ik geen direct verband tussen porpoising en bandendegradatie. De auto's die meer stuiteren kunnen qua rijhoogte niet zo dicht op de vloer zitten als ze willen, waardoor ze performance verliezen."

Russell verwacht dan ook niet dat Mercedes mee gaat strijden om de prijzen in Bahrein. "We verwachten niet dat we het gat naar de concurrentie gaan dichten. Dat zouden we geweldig vinden, maar het zal niet het geval zijn. Ik denk dat het gat juist groter gaat worden. We doen er alles aan om het stuiteren op te lossen. Er is wat progressie, maar we zijn nog ver verwijderd van het ware potentieel van onze bolide."

Kevin Magnussen en Pierre Gasly: wordt het inhalen makkelijker?

In het middenveld zit alles redelijk dicht op elkaar. Als de nieuwe regels hun werk doen, gaan we meer inhaalacties zien. Kevin Magnussen en Pierre Gasly van respectievelijk Haas en AlphaTauri denken dat we inderdaad meer inhaalacties gaan zien.

"Ik heb een AlphaTauri-bolide gevolgd in VT2 tijdens mijn longrun", vertelt Magnussen. "Het volgen gaat echt veel beter dit jaar en ook het DRS-effect lijkt groter te zijn. Inhalen is dan denk ik ook makkelijker dan voorheen, al is het slipstreameffect door de nieuwe bolides minder. Misschien dat je die twee dingen tegen elkaar weg kan strepen."

Gasly durft het echter nog niet helemaal met zekerheid te zeggen. "Daar heb ik nog niet genoeg ronden voor gereden achter iemand anders. Het is nooit ideaal natuurlijk om achter iemand aan te rijden, maar ik wacht de eerste race nog even af. Ik verwacht wel meer inhaalacties, dus ik heb er zin in! We gaan veel nieuwe dingen zien, dus we moeten ons zo goed mogelijk voorbereiden en onze kansen maximaliseren."

Fernando Alonso en Alex Albon: wordt het een chaotische start?

Tot slot hebben Fernando Alonso en Alexander Albon veel vragen over de start. Gaan we brokken zien? Volgens Albon is dit het moment om risico te nemen, omdat er in de eerste races van het seizoen misschien meer mensen uit zullen vallen. Alonso hoopt op zijn beurt juist op een gebrek aan chaos bij de start.

"De eerste ronden zullen interessant zijn, want het is de eerste keer dat we allemaal dicht op elkaar zitten met de nieuwe auto's en volle tanks. We hebben al veel fouten gezien, zoals blokkerende banden, dus hopelijk hebben we op zondag een goede race zonder gebeurtenissen."

Albon is na een jaartje DTM wel gewend aan duw- en trekwerk bij de start. In de F1 zou dat echter niet goed aflopen. "Ik hoop niet dat het een start à la DTM wordt", lacht hij. "We gaan zien hoe sterk de auto's zijn. Maar nee, zonder grappen, het volgen lijkt wat makkelijker. Misschien kunnen we daardoor wat agressiever zijn bij de start. We gaan het zien."

"Dit zijn namelijk wel de races waar je veel kansen hebt, omdat er misschien veel DNFs zijn aan het begin van het seizoen. Qua onderdelen wil je misschien voorzichtig doen bij de start, maar qua punten niet per se. Het is een balans."

Tot slot stipt Alonso nog een belangrijk onderwerp aan. ""Het lijkt makkelijker om elkaar te volgen, dat is zeker. Of dat voor meer actie gaat zorgen, dat moet nog blijken. De banden zullen op zondag het belangrijkste onderwerp worden, de slijtage. Als je te dicht op elkaar rijdt, kan je ze namelijk snel beschadigen. Als dat eenmaal gebeurt, dan wordt het alleen maar erger."

Ook interessant:

Video: de geniale en intieme details van Red Bull, Mercedes en Ferrari

Op welke manier verschillen de Ferrari, Red Bull en Mercedes van elkaar en op welke punten zijn ze uniek? Check het in onderstaande, technische videoanalyse.

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

2 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull