Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lance Stroll

F1-coureurs juichen nieuw regenexperiment toe: "Hoog tijd dat we iets doen!"

Twee teams testen vandaag op het circuit van Silverstone in de hoop de Formule 1-bolides geschikter te maken voor natte weersomstandigheden. En dit komt voor de coureurs eerder te laat dan te vroeg.

Perez Silverstone rain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De veiligheid van de Formule-kampioenschappen staat onder druk nadat Dilano van 't Hoff op 1 juli op het circuit van Spa-Francorchamps verongelukte. De jonge Nederlander reed in het Formula Regional European Championship by Alpine (FRECA) met MP Motorsport toen hij in extreem natte weersomstandigheden de vangrail raakte en daarna terug de baan op gelanceerd werd. Een ander coureur reed hem voorbij Eau Rouge op volle snelheid aan, waardoor de 18-jarige coureur overleed. Dit incident is het tweede dodelijke ongeluk in relatief korte tijd op het circuit van Spa-Francorchamps. Antoine Hubert kwam in 2019 om het leven met een vergelijkbare crash, op ongeveer hetzelfde stuk van het circuit, ook in natte weersomstandigheden.

De Formule 1 heeft ook moeite met rijden in natte omstandigheden. Zo bestond de natte race van 2021 op het circuit van Spa-Francorchamps slechts uit een paar rondjes achter de safety car. Tijd dus voor de nodige aanpassingen zodat de veiligheid van de Formulewagens op natte circuits gewaarborgd kan worden, vindt de FIA. De oplossing? Wielkappen.

"Die race had niet door mogen gaan"

Er zijn twee teams die vandaag op het circuit van Silverstone wielkappen gaan uittesten, namelijk Mercedes en McLaren. De kappen zouden in de toekomst op de bolides gemonteerd kunnen worden zodra het extreem nat weer is. Dit zou de spray achter de banden aanzienlijk verminderen.

Na het overlijden van Van 't Hoff was het vooral Lance Stroll die zich uitsprak over de veiligheid in natte weersomstandigheden. "Dit is een ontzettend groot veiligheidsprobleem en hier moet iets aan gedaan worden. We kunnen niets zien in de auto als het hard regent. Het is ontzettend gevaarlijk als iemand voor jou crasht, want je kunt niet zien waar je heen rijdt. We moeten niet in deze condities racen en wat er gebeurd is met Dilano is vreselijk. De race had niet door mogen gaan onder die condities. Dus ik hoop dat de wielkappen werken en dan zou ik zeggen: schroef ze zo snel mogelijk op onze auto's!"

Collega Lando Norris kan zich ook wel vinden in het idee van wielkappen. "Het is hoog tijd dat we iets doen. We zeggen het als coureurs al jaren dat er iets gedaan moet worden aan deze situatie. We hebben echt geluk dat er nog niets gebeurd is in de Formule 1. Ik denk dat dit het grootste veiligheidsprobleem van de sport is op dit moment." De Brit mag zelf de wielkappen gaan testen: "Ik kijk ernaar uit. We gaan zien hoe goed ze gaan werken, maar als het niet werkt, moeten we echt iets anders gaan vinden om tot een oplossing te komen."

Ook interessant:

Red Bull zonder Verstappen bij lange na niet zo dominant

De F1 GP van Groot-Brittannië was een prooi voor Verstappen, maar eigenlijk ook voor McLaren. Is dat team terug? En hoe beoordelen Coronel, Dimmers en Mosterdijk het optreden van de Red Bull-coureurs die toch al onder het vergrootglas lagen?

Formule 1 GP Groot-Brittannië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Verongelijkte Marko onthult gigantische schadepost na megaklapper Perez