De omstandigheden tijdens de GP van Japan waren bijzonder slecht, zeker in de periode dat de race stil lag. Het is lastig om te beslissen of de omstandigheden weer goed genoeg zijn om de auto's de baan op te sturen, waardoor er soms wat tijd verloren gaat bij het opnieuw op gang brengen van de race. Ook een week eerder in Singapore duurde het lang voordat de race op gang kon worden gebracht, waardoor de coureurs nu met een idee zijn gekomen om dat proces hopelijk te versnellen. Ze zijn er namelijk van overtuigd dat dat kan. Momenteel gaat de safety car de baan op om de situatie in te schatten, maar vergelijkbaar met een F1-auto is dat niet.
Information laps
Na de twee regenraces hebben de coureurs onderling een idee geopperd: 'information laps', zo meldt Autosport . Alex Wurz, voormalig coureur en nu voorzitter van de F1-coureursvakbond, vertelt. "De wedstrijdleider zou de optie moeten hebben om de coureurs informatieronden te laten rijden. Als teams het daar mee eens zijn, dan worden de coureurs tijdens een regenpauze de pits uitgestuurd en rijden ze een ronde, vergelijkbaar met een ronde naar de grid voorafgaand aan de race." "Tijdens die ronden zouden de coureurs allemaal een beeld moeten krijgen van hoe de omstandigheden zijn. Dan heb je twintig meningen van twintig coureurs die hun leven op het spel zetten. Dan kan de FIA een veel beter onderlegde beslissing nemen. De marshals zouden de wedstrijdleiding tijdens zo'n 'informatieronde' ook kunnen informeren over hoe zij de omstandigheden ervaren", aldus Wurz Het idee ontstond volgens de Oostenrijker na een opmerking van Hamilton. "Toen hij in Japan zei dat hij binnen een minuut zou kunnen zeggen of de omstandigheden goed genoeg waren, mits hij even de baan op mocht, omdat hij het vanuit de pitstraat niet kon beoordelen dacht ik: mijn God hij heeft helemaal gelijk. Daar moeten echter wel regels voor worden gewijzigd. Dat moet snel gebeuren."
Meest gelezen