Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-coureurs pleiten voor extra DRS-zone in Singapore

Vanwege bouwwerkzaamheden in Singapore zijn de karakteristieke negentig graden-bochten die voorheen bochten zestien en negentien vormden op het Marina Bay Street Circuit verdwenen. Op die positie van het circuit ligt nu een recht stuk en dat is dé plek is voor een extra DRS-zone, stellen meerdere F1-coureurs.

Het toevoegen van een vierde DRS-zone op Marina Bay zou het inhalen in bochten zestien en zeventien bevorderen. Ondanks dat ziet de FIA er vooralsnog vanaf om een extra inhaalmogelijkheid te creëren, en dat leidt tot onvrede van meerdere coureurs. Volgens Valtteri Bottas wordt de kwestie besproken tijdens de coureurs briefing op vrijdag, zo vertelt hij tijdens de persconferentie in Singapore aan onder andere RacingNews365. De Alfa Romeo-coureur zegt het volgende over de circuit-aanpassingen: "Het wordt beter, maar of het daadwerkelijk een verschil zal maken op het gebied van inhalen? Dat denk ik niet. Het blijft een moeilijk circuit om in te halen. De meeste coureurs hopen op nog een DRS-zone voor het nieuwe rechte stuk. Ik weet zeker dat het een punt van discussie zal zijn."

Ook Esteban Ocon verlangt naar een extra DRS-zone. De Alpine-coureur legt uit: "We dringen er op dit moment op aan om het in ieder geval in vrije training één te proberen. Als het in orde is, kunnen we het zo laten. In de simulator was er een grote hobbel in de linkse knik op het rechte stuk, wat een belemmering zou kunnen zijn. Maar ik denk dat die hobbel op het echte circuit enorm meevalt. Ik denk persoonlijk, en de andere coureurs ook, dat het geen probleem zal zijn." Ocon komt tevens op de proppen met een alternatief: "Als het echt niet kan wegens de veiligheid, dan kunnen we het DRS-stuk altijd nog plaatsen na de knik in bocht vijftien", aldus de Fransman. Vanwege de duidelijke veiligheidszorgen is het uiterst onwaarschijnlijk dat de FIA het idee van de coureurs zal goedkeuren om een DRS-zone in FP1 te testen.

Viaplay
x
Breaking F1-coureurs openen aanval op FIA-president in statement