Het gespreksonderwerp in de aanloop naar de Grand Prix van Groot-Brittannië was natuurlijk de aanvaring van Max Verstappen en Lando Norris afgelopen weekend in Oostenrijk. Verstappen en Norris kwamen met elkaar in aanraking tijdens de strijd om de leiding op de Red Bull Ring, waardoor Norris zich uit de race moest terugtrekken.
Verstappen kon in de race blijven en kwam als vijfde over de finish om zijn voorsprong in het kampioenschap uit te breiden, ondanks een tijdstraf van 10 seconden. Maar wat vinden de andere coureurs van het incident? Velen van hen werden er op de donderdag in Silverstone naar gevraagd. Hun reacties lopen nogal uiteen.
De meeste coureurs bagatelliseerden het belang van de botsing, waarbij onder andere Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg en Charles Leclerc benadrukten dat er geen kwade opzet in het spel was. Ricciardo nam het dan ook op voor zijn voormalige teamgenoot bij Red Bull. Leclerc kreeg flashbacks van zijn gevecht met Verstappen in 2022. Notabene in dezelfde bocht.
Ook Hulkenberg heeft een vergelijkbaar standpunt. "Het was racen voor mij", aldus de coureur van Haas. "Er was bijna geen contact. Ik denk niet dat je minder contact kunt maken, dan die twee. Het was gewoon heel erg minimaal hoe ze elkaar raakten, maar beide velgen braken er wel door. Normaal gesproken kom je wel weg met zo'n tikje. Het voelde allemaal nogal dramatisch aan en voor mij was het gewoon racen."
Lewis Hamilton, die een aardige geschiedenis kent van aanvaringen met de Nederlander, wilde niet ingaan op het onderwerp: "Ik dacht er niets van. Ik was meer bezig met mijn race en genieten van de overwinning van het team."
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Er heerst echter een gevoel van frustratie onder de coureurs over de onduidelijkheid over wat wel en niet is toegestaan als je wiel-aan-wiel racet. "Het is frustrerend dat het altijd heen en weer gaat met de regels", aldus de andere Haas-coureur, Kevin Magnussen. "Ik denk dat ze het gewoon wat vrijer moeten maken. Aan het eind van de dag betaalde Max de prijs, want hij kreeg een straf. Die was volgens mij, volgens de regels wel correct. Maar hij kreeg ook een natuurlijke straf in de vorm van zijn lekke band. Het loonde dus niet voor hem om te rijden zoals hij op dat moment deed."
Yuki Tsunoda was vooral van mening dat Verstappens beweging in de remzone iets is wat alle coureurs gebruiken: "Voor mij was dit een vrij normaal incident. Ik heb wel eens erger gezien. Maar goed, er zijn regels. Als iemand onder het remmen beweegt, krijgt hij een straf. Max bewoog onder het remmen, maar Lando zat al naast hem. Iedereen doet dat, druk geven aan de andere auto's, zodat de andere auto niet gemakkelijk van rijrichting kan veranderen om een betere exit te hebben. Soms gebeurt het, als je te veel druk geeft, dat de achterbanden of iets dergelijks contact maken. Ik weet zeker dat Max hiervan heeft geleerd en het niet nog een keer op een soortgelijke manier zal doen."
Het onderwerp zal vast en zeker worden besproken tijdens de gebruikelijke rijdersbespreking op vrijdag, die mogelijk langer zal duren dan redelijkerwijs mogelijk is. "Ik weet zeker dat we een twee uur durende rijdersbriefing krijgen," grapte Logan Sargeant. "Aan het eind lig ik waarschijnlijk achterin te slapen. Maar ik weet zeker dat het besproken wordt."
Ook interessant:
Win gouden tickets voor GP België!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op gouden tickets!
Bij een doelpunt van Oranje tegen Spanje, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!