Max Verstappen en Lando Norris lagen met elkaar in de clinch tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten en Mexico. Waar Norris vijf seconden straf kreeg in Austin, moest Verstappen flink op de blaren zitten in Mexico. De Nederlander verdedigde fel ten opzichte van zijn titelrivaal en ontving twee straffen van tien seconden.
De clashes leidden tot veel kritiek op de rijstijl van Verstappen. Is het niet te gevaarlijk en moeten de reglementen aangepast worden? Veel Formule 1-coureurs vinden van wel, zo vertellen ze in Brazilië. Dat begint met George Russell, die tegenover onder meer RacingNews365 heel uitgesproken was.
"Als je naar de gebeurtenissen van zondag kijkt, kan je stellen dat de rijdersbriefing positief is verlopen", vertelde Russell, die tevens voorzitter is van de rijdersvakbond. "Acties die bestraft moeten worden, werden nu ook bestraft en iedereen was het eens over veranderingen. Misschien was er alleen onenigheid toen de meerderheid zei: 'laten we de verandering nu doorvoeren' en sommigen zeiden dat het beter was om tot volgend jaar te wachten."
Oneerlijk
Valtteri Bottas sluit zich aan bij het oordeel van Russell. "Er moet duidelijk iets veranderen. Ik vind het oneerlijk als een coureur de bocht niet kan nemen. Je moet altijd de controle behouden. Dit (de clash in Mexico red.) hoort voor mij gewoon niet bij eerlijk racen. Iedereen weet hoe eerlijk racen eruit ziet, maar dat past niet bij wat we de laatste tijd gezien hebben."
Kevin Magnussen vindt de reglementen vooral onduidelijk. "Het is vrij rommelig op dit moment. Ik denk dat de FIA dat ook weet en naar veranderingen kijkt. Ze zien dat het niet geweldig verloopt, want er is zoveel ruimte om de richtlijnen uit te buiten. Ze moeten het heroverwegen en terug naar de basis. Ik denk wel dat het moeilijk is vanwege de circuits, want die maken het ongelofelijk moeilijk omdat er zoveel ruimte is om buiten de baan te schieten. Je voelt het niet eens. Als je tegen elkaar racet, is het heel makkelijk om aan de buitenkant te blijven hangen en te proberen om je voorvleugel ervoor te duwen op de apex. Bij de exit lijkt het dan alsof je buiten de baan geduwd wordt. Het voelt niet 'echt' aan. Je probeert het er op een bepaalde manier uit te laten zien, in plaats van dat je iemand gewoon passeert."
De uitleg van Magnussen vertoont veel overeenkomsten met Pierre Gasly, die wat veranderingen betreft vooral naar volgend jaar kijkt. "We zijn het er allemaal over eens dat we de reglementen moeten heroverwegen. Het is voor ons niet echt duidelijk wat wel en niet als een straf wordt beschouwd. Er bestaat een grijs gebied in de reglementen en de FIA weet dat ook. Maar op dit moment denk ik dat we het kampioenschap moeten afmaken met de huidige regels. Volgend jaar wordt er wel iets aangepast."
Racen
Esteban Ocon roept juist op om de coureurs meer te laten racen. "Ik heb een hele andere mening over hoe we moeten racen. Ik ben niet zo'n fan van regels in het algemeen. Ik denk dat het goed is voor de show om zulke gevechten te hebben. Het blijft tot het einde van het seizoen spannend en dat is wat we graag zien in de Formule 1. Als het op racen aankomt, moet het veilig blijven. Dat is het belangrijkste, maar het grootste probleem is het circuit. Wanneer je gravel of gras neerlegt, ziet de wereld er heel anders uit. We hebben bijvoorbeeld minder inhaalacties via de buitenkant gezien in Oostenrijk. Plaatsen waar je makkelijk buiten de baan schiet, zoals in Austin, werken niet. Dat is waar de focus op moet liggen."
Tot slot laat Nico Hulkenberg weten dat hij niet zoveel problemen ziet in de actie van Verstappen in bocht 4. "Het eerste moment is hard racen. Ik begreep alleen niet precies wat er gebeurde in bocht 8. Maar om eerlijk te zijn wil ik er niet te veel over zeggen."
Als je inzet op winst van Verstappen of een andere favoriet, wordt je inzet door Unibet verhoogd tot 50 keer jouw inleg!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!