Zo is onder andere Carlos Sainz van mening dat het met de nieuwe generatie Formule 1-auto's steeds lastiger wordt om je voorganger te volgen, precies datgene wat de nieuwe F1-regels die in 2022 zijn ingegaan moesten voorkomen door vuile lucht (dirty air) uit te bannen. Echter, F1-teams zullen altijd F1-teams blijven en dus vonden diverse F1-teams, waaronder ook Ferrari, grijzen gebieden in de regels. Daardoor voelen de auto's weer een beetje meer 'als voorheen', zo claimt Sainz. "Deze auto's zijn in vergelijking met vorig jaar minder efficiënt geworden in vuile lucht door de toename van de hoeveelheid downforce en de paar regels die voor dit jaar zijn veranderd", zo wordt de Spanjaard geciteerd door Sky Sports . "De auto's gaan steeds meer op de 'oude' auto's lijken, waarbij vuile lucht een beperkende factor is. In Saoedi-Arabië was het niet makkelijk om in te halen."
Sainz krijgt bijval
Niet alleen Sainz merkt op dat dirty air in toenemende mate weer een probleem wordt. Ook Lando Norris moest dat concluderen toen hij in gevecht was met teamgenoot Oscar Piastri en Williams-coureur Logan Sargeant. "Onze auto is in de race minder goed dan we hoopten", zo liet de Brit optekenen tegenover onder andere RacingNews365 . "We kunnen onze voorganger niet goed volgen, we worstelen in vuile lucht." Diezelfde Sargeant merkte hetzelfde probleem op. Naar eigen zeggen gingen zijn banden eraan toen hij in de vuile lucht van Nico Hulkenberg reed: "Na de safety car-periode was ik redelijk competitief in gevecht met Nico. Maar misschien pushte ik iets teveel in de vuile lucht, waardoor ik mijn banden er te snel aan reed."
Meest gelezen