Wereldwijd ligt de autosport sinds maart stil als gevolg van de coronapandemie. Engeland, van oudsher zo’n beetje de bakermat van de racerij, wordt extra hard getroffen. De meeste Formule 1-teams resideren immers in het Verenigd Koninkrijk en hebben hun inkomsten hard achteruit zien lopen door de afgelasting van alles races tot dusver. Voormalig topteam Williams balanceert op het randje van de afgrond, zo kwam in de voorbije weken aan het licht. Kostenreductie is ‘king’ om het hoofd boven water te kunnen houden, al gloort er nu enige hoop met een seizoenstart op 5 juli in Oostenrijk achter gesloten deuren. Maar ook de circuits staat het water aan de lippen. Bijvoorbeeld Brands Hatch, Donington Park, Snetterton, Caldwell Park en Oulton Park moeten de komende jaren erg op de kosten letten om te kunnen overleven, vermoedt oud Formule 1-coureur Jonathan Palmer. Zijn bedrijf MotorSport Vision is beheerder en exploitant van genoemde Britse circuits. "Ik denk dat we vooral moeten focussen op het behouden van wat we hebben en specifiek op het terugdringen van de kosten", aldus Palmer in gesprek met het magazine Autosport . "Mijn vermoeden is dat het waarschijnlijk drie jaar zal duren voordat we qua welvaart terug zijn op het niveau van 2019." MotorSport Vision heeft al 807 van zijn 848 werknemers op verlof gestuurd en houdt de hand strikt op de knip. Palmer, vader van voormalig Renault-coureur Jolyon Palmer, hoopt dat circuitdagen en testdagen tegen eind mei, zeker in juni", weer kunnen worden hervat onder veilige condities. Palmer spreekt verder de hoop uit dat op clubniveau races achter gesloten deuren – dus zonder pers en publiek – mogelijk worden. Christian Horner zei het al en de vice-voorzitter van de FIA eveneens: Spielberg kan wel eens de blauwdruk worden voor het verdere verloop van het raceseizoen. En daarmee de broodnodige levenslijn voor de internationale racerij.
Meest gelezen