Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Aston Martin

F1 houdt spanningen in het Midden-Oosten in de gaten

De start van het Formule 1-seizoen komt steeds dichterbij, met over ruim twee weken de openingsrace in Bahrein. Maar de voortdurende spanningen in het Midden-Oosten kunnen problemen opleveren voor de Formule 1.

Saudi Arabia missile strike
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Formule 1 lijkt vaak door niks en niemand tegen te houden, zelfs in de coronajaren kon de sport 'gewoon' doorgaan. In 2022 werd de F1-wereld tijdens het GP-weekend in Saoedi-Arabië wel opgeschrikt. Toen voerde de Houthi-rebellengroepering uit Jemen een raketaanval uit op een olieopslagplaats van Aramco en was het de vraag of er überhaupt nog wel verder geracet ging worden dat weekend. Dat gebeurde uiteindelijk wel en Max Verstappen won in Djedda.

Nu heerst er spanning in het Midden-Oosten en zijn de relaties tussen een aantal landen in die regio zeer onstabiel als gevolg van de oorlog tussen Israël en Palestina. Zo zijn in de afgelopen weken schepen in de Rode Zee aangevallen door opnieuw de Houthi-groepering uit Jemen.

Mike Krack, teambaas van Aston Martin, benadrukt dat er vertrouwen moet zijn in de Formule 1 en haar veiligheidsadviseurs bij het omgaan met potentiële problemen als gevolg van de spanningen in het Midden-Oosten. De eerste twee races van 2024 vinden namelijk plaats in Bahrein en Saoedi-Arabië.

"We hebben contact gehad met F1 en hun veiligheidsadviseurs. Er zijn geen echte zorgen om te gaan racen in Bahrein en Saudi-Arabië. We moeten de F1 en hun adviseurs in dit opzicht vertrouwen", zo vertelt Krack tegen de media, waaronder RacingNews365. "We hebben een contract met het kampioenschap om te racen waar ze ons naartoe brengen en dat is wat we doen."

Een ander mogelijk probleem kan het vrachtverkeer zijn. Met de gevaren voor vrachtschepen die door de Rode Zee varen, is er bezorgdheid geuit over het domino-effect voor F1-teams, maar Krack neemt die angst weg. "Ik ben me niet bewust van extra logistieke uitdagingen. De vracht voor Bahrein is al begin december verstuurd. De zeevracht moet heel vroeg vertrekken en ik ben niet op de hoogte gebracht van eventuele problemen."

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season Red Bull in gesprek met Sainz over F1-contract