Er is al een hele tijd veel te doen rond de reglementen voor 2026. Dan worden er nieuwe regels geïntroduceerd rond de aerodynamica en het chassis, maar ook het motorreglement gaat op de schop. Het idee is dat er vanaf 2026 motoren worden ontwikkeld waarbij er een 50/50-verdeling is tussen de verbrandingsmotor en de accu, maar The Race meldt nu dat er volgende week wordt gesproken over een belangrijke wijziging van de motorreglementen.
Zo zou de angst moeten worden weggenomen dat auto's herhaaldelijk zonder energie komen te zitten. De grootste zorg is dat er niet genoeg energie vergaard kan worden om de accu's zo veel te gebruiken als de teams zouden willen. Op bepaalde circuits, zoals Monza, zijn er namelijk zorgen dat de auto's halverwege het rechte stuk zonder energie komen te zitten.
Sommige fabrikanten zouden geloven dat de huidige reglementen genoeg zijn om problemen op de meeste circuits te voorkomen, al is niet iedereen daarvan overtuigd. De eerder genoemde publicatie meldt dat, als onderdeel van een poging om het risico op problemen tijdens races te minimaliseren, er een voorstel is ingediend voor discussie tijdens de vergadering van de F1 Commission van volgende week om een grote verandering in de regels door te voeren.
Het idee zou betrekking hebben op de races, terwijl de 50/50-verdeling wel van kracht zou blijven in de kwalificatie. Het voorstel zou zijn om het vermogen van de accu terug te brengen van de huidige 350 kW naar 200 kW. Hierdoor verschuift de verhouding tussen verbrandingsmotor en de batterij van 50/50 naar 64/36, waar de verhouding in het huidige F1-reglement 85/15 is. De gedachte hierachter is dat de energie die de accu heeft opgeslagen, over een veel groter deel van de ronde kan worden gebruikt, en dan vooral langer op de rechte stukken.
Het idee wordt gesteund door Red Bull-teambaas Christian Horner, die tegen The Race het volgende zegt. "Wat we wanhopig willen voorkomen, is een situatie waarin coureurs halverwege het rechte stuk moeten lift-and-coasten. Dat zal de coureurs frustreren. Het is slecht voor het spektakel en voor het racen. De FIA heeft alle informatie. En om te wachten tot het begin van volgend jaar om iets te doen, is aantoonbaar te laat. We hebben nog acht maanden om dingen te regelen."
"Ik denk dat de FIA duidelijk iets begint te zien dat hen zorgen baart. Het is alleen maar goed dat ze het aanpakken met nog voldoende tijd, die er nog steeds is, voor de introductie van de regels van volgend jaar." Er moet wel worden aangetekend dat het het zeer lastig is om deze regels aan te passen. Er is namelijk een supermeerderheid van de fabrikanten nodig in de F1 Commission, om deze wijziging door te voeren. Het kan dus zomaar zijn dat dit een groot onderwerp wordt in de komende tijd, zeker op het politieke vlak.
Bij winst van Verstappen, Piastri, Norris of een andere favoriet in Saoedi-Arabië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
Praat mee!