Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1 kondigt nieuwe maatregelen aan tegen online en offline misdragingen

Na ongewenst gedrag, zowel online als offline, grijpen de FIA en de Formule 1 hard in. Genoeg is genoeg en onder andere met de nieuwe 'drive it out' campagne komen er veel maatregelen. Betere beveiliging en het weren van 'fans' die zich misdragen. Dit geldt voor op de circuits, maar ook in de online community.

De FIA gaat hard ingrijpen tegen de groeiende online en offline misdragingen van 'fans'. Het veiligheidsorgaan is in gesprek gegaan met sociale mediaplatforms, overheden en sportbonden in het kader van een gezamenlijke actie. In de afgelopen jaren is de ernst van de zaak steeds groter geworden. Niet alleen is er ongepast gedrag richting teams, coureurs en andere fans, maar ook tijdens meerdere races dit seizoen waarbij fans ter plekke het doelwit waren. De Formule 1 heeft tijdens de Grand Prix van Hongarije een video geplaatst met daarin alle 20 coureurs, FIA-president Mohammed Ben Sulayem en F1-baas Stefano Domenicali, waarin ze aangeven de haat zowel offline als online ten strengste af te keuren. Om het probleem van online misdragingen verder aan te pakken binnen de motorsport-community werkt de FIA samen met de kunstmatige intelligentie-experts Arwen.ai. Het bedrijf zal een AI-gebaseerde (kunstmatige intelligentie) moderatieplatform inzetten om de FIA te helpen bij het detecteren van ongewenste reacties en gedrag op de sociale media kanalen. Er zijn al testen gedaan met onder meer Mercedes, Red Bull en Alpine, met positieve resultaten.

FIA en Arwen.ai

In hun proefperiode met de AI-technologie stelde Mercedes vast dat haat en ongewenst commentaar op hun sociale mediakanalen met 70% afnam. Het resultaat was dat "29,4% van de volgers met meer vertrouwen een reactie kon plaatsen en niet langer werd afgeschrikt door onaangenaam commentaar", aldus de verklaring van de FIA. FIA-president Ben Sulayem is positief over de mogelijkheden die de technologie biedt. "Als bestuursorgaan krijgen we soms kritiek op de beslissingen die we nemen bij de handhaving van technische en sportieve regels. We respecteren dat mensen het recht hebben op hun mening en we moedigen vrijheid van meningsuiting aan, maar een toenemend aantal berichten op sociale media bevat een onaanvaardbaar niveau van vijandigheid", vertelt Ben Sulayem. Niet alleen de FIA, maar ook de coureurs hebben hun bezorgdheid geuit over deze kwestie en zijn vastbesloten actie te ondernemen. "We moeten deze plaag op onze sport bestrijden", gaat de FIA-president verder. "De expertise van Arwen.ai zal een belangrijk hulpmiddel zijn in deze aanpak. De eigenaars van de sociale media platformen hebben ook een rol te spelen." Arwen.ai zelf kijkt ernaar uit om de 'FIA te helpen actie te ondernemen door deze berichten op de platformen te verwijderen zodat de motorsport community niet negatief wordt beïnvloed.' Het kan volgens hen zowel persoonlijk als professioneel een nadelige invloed hebben op de betrokkenen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"