De Formule 1 is voor veel coureurs dé droom, maar de koningsklasse van de autosport bereiken is absoluut niet makkelijk. Gelukkig zijn er genoeg opties voor topcoureurs om hun brood te verdienen in de hogere klassen van de autosportwereld, bijvoorbeeld in de Formule E.
Stoffel Vandoorne bewandelde eerst het pad richting de F1. Na een mislukt McLaren-avontuur kreeg hij uiteindelijk een stoeltje in de Formule E en daar werd hij in 2022 wereldkampioen voor het team van Mercedes. Na een overstap naar DS Penske werd onlangs bekendgemaakt dat de Belg ook in 2024 voor het team blijft rijden, net als teamgenoot Jean-Eric 'JEV' Vergne.
Er zijn nog vier plaatsen te vergeven voor de Formule E komend jaar, ten opzichte van één beschikbaar stoeltje in de F1. Vandoorne weet uit ervaring hoe toetreden tot beide klassen lastig is. Nadat hij bevestigd werd als Formule E-coureur voor '24, legt hij aan de media, waaronder RacingNews365, uit hoe een coureur een zitje kan bemachtigen.
"Ik zou ten eerste zeggen: heel veel succes", zegt hij met een lach. "Er zijn altijd opkomende coureurs en of het nou de Formule 1 of de Formule E is, het is altijd lastig om naar de top te komen. JEV en ik hebben dit allebei meegemaakt", zegt hij, doelend op de ervaring van beide rijders in beide raceklassen. "Zelfs al gaat alles goed en boek je goede resultaten, heb je niet altijd de garantie om een zitje in F1 of FE te krijgen."
Anderen bekeken ook:
Switch naar Formule E lastig
In de Formule E rijden veel coureurs met een veel ervaring. Ook heeft de elektrische klasse geen 'Formule 2- en 3-achtige ladder' richting de sport, wat de doorstroom kan bemoeilijken. Veel namen blijven dan ook heel lang hangen in de sport, net als in de Formule 1 tegenwoordig het geval is. Teams durven het minder snel aan om een rookie naar het team te halen.
Vandoorne vervolgt: "Er spelen veel factoren mee en als je specifiek naar de Formule E kijkt, dan is de ladder heel anders dan waar de rijders mee opgegroeid zijn. Je hebt daarnaast een andere rijstijl en techniek nodig, je werkt heel anders met het team en je moet veel ervaring hebben voordat je echt succesvol bent. Dat is waarom het voor teams vaak lastig is om een rookie naar het team te halen. Je weet dat je ze dan veel tijd moet geven. Ervaring heeft heel veel voordelen voor de teams, ook omdat ervaren coureurs meteen op snelheid zijn. Dat maakt het niet makkelijk voor de jongere mensen, maar uiteindelijk zullen er kansen zijn."
Ladder richting de Formule E
Als er aan de Penske-coureur wordt doorgevraagd of er een soort autosportladder naar de Formule E moet komen, dan ziet Vandoorne daar wel wat in. "Maar laten we eerst zorgen dat we de Formule E groot maken. Dat moet de focus zijn op dit moment. Zorgen dat dit platform het best mogelijke platform wordt als het op technologie en media aankomt. Dat is voor nu nog het belangrijkst."
"Maar verder, ja, ik denk dat een supportserie fantastisch kan zijn voor jonge coureurs, zodat we een kweekvijver hebben voor de jongere garde. Dan kunnen ze de weg naar de Formule E leren kennen en is de route naar de grotere raceklassen ook een stuk makkelijker."
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!