Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Wintertest Formule 1

F1-rangorde na testdagen: Verstappen en Red Bull met huiswerk, één team imponeert

Drie testdagen om de nieuwe Formule 1-bolides klaar te stomen voor het seizoen. Daar moeten de teams het vandaag de dag mee doen. Kilometers maken was van essentieel belang en problemen zorgden voor kostbaar tijdsverlies. RacingNews365 blikt terug op de testdagen en neemt je mee door de (waarschijnlijke) rangorde van de F1-grid.

Verstappen Test Bahrain
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Honderden kilometers en een aantal bizarre rode vlaggen: het is de ultrakorte samenvatting van de afgelopen testdagen in Bahrein. Teams hechten meer dan ooit waarde aan de wintertest, omdat het, met een filmdagje hier en daar, de enige mogelijkheid is om veel testkilometers te rijden met de nieuwe Formule 1-bolides. Over twee weken staat de eerste Grand Prix van het jaar, de race in Australië, namelijk al op het programma.

Welke teams lieten een sterke indruk achter en welke teams hebben nog werk te verzetten? We bespreken het hieronder.

McLaren: dominant optreden

Aantal ronden: 381 (7e)
Betrouwbaarheid: Zeer goed
Snelheid: Uitmuntend

McLaren mag zich na afloop van drie dagen testen in Bahrein de absolute favoriet noemen voor de Grand Prix van Australië. Vorig jaar was het team uit Woking al overal snel en op het Bahrain International Circuit was dat de afgelopen dagen niet anders. Qua aantal ronden steekt McLaren er misschien niet bovenuit, maar het hele programma werd naar eigen zeggen zonder problemen afgewerkt.

Vooral de longrun van Lando Norris op de donderdag was indrukwekkend te noemen en daar kwam eigenlijk niemand bij in de buurt. Als je vervolgens nog een aantal snelste sectoren noteert, om de ronde niet af te maken, dan wil je de concurrentie niet wijzer maken dan dat ze nu al zijn. Het enige smetje was misschien wel de overtollige hoeveelheid flow viz die McLaren aanbracht op de eerste testdag, waardoor de andere teams iets meer over de luchtstromen te weten zijn gekomen.

De auto van Norris en Oscar Piastri lag op rails, waar de Brit ogenschijnlijk nog iets meer uit de wagen kon halen dan zijn teamgenoot. Piastri zal er echter op gebrand zijn om in zijn thuisrace sterk te beginnen en Norris echt uit te dagen voor de wereldtitel. "De auto was vrijwel foutloos, dus dat was een mooi beginpunt om mee af te trappen. We hebben veel zaken liggen om nog te bekijken voor we naar Melbourne gaan, maar ik denk dat we in prima vorm die kant op gaan." Het zijn teksten van Piastri waar de concurrentie niet heel erg blij van zal worden...

Ferrari: veel vraagtekens rond de Scuderia

Aantal ronden: 382 (6e)
Betrouwbaarheid: Zeer goed
Snelheid: Zeer goed

Ferrari kende wisselvallige testdagen in Bahrein. Waar de Scuderia normaal gesproken veel snelheid toont tijdens de testdagen, was dat dit keer niet echt het geval. Natuurlijk eindigden Lewis Hamilton en Charles Leclerc op de donderdag als tweede en derde en stonden ze er voor de rest redelijk bij, maar echt onder de indruk kunnen we niet zijn van de Italiaanse renstal.

Ook in de longruns kwam de Scuderia er niet aan te pas, zeker niet in vergelijking met McLaren, en dan waren daar aan het einde van de laatste sessie nog de schermen voor de garage. Hamilton kwam het laatste halfuur niet meer in actie. "In de slotfase besloot het team om Lewis uit voorzorg naar binnen te halen en te stoppen, nadat ze een afwijking hadden gezien in de telemetrie."

Uit de reactie van de coureurs valt ook niet per se op te maken dat ze over lopen van het zelfvertrouwen of met de borst vooruit lopen. De zachte banden die Ferrari had meegenomen, werden zelfs niet eens gebruikt. Weten ze zelf ook niet wat ze moeten denken van deze drie dagen of houden ze de kaarten tegen de borst? Het zou tegen de 'normale' gang van zaken indruisen van de Scuderia, al zijn de omstandigheden in Bahrein op geen enkele manier te vergelijken met die in Australië over twee weken.

Red Bull: werk aan de winkel

Aantal ronden: 304 (10e)
Betrouwbaarheid: Voldoende
Snelheid: Zeer goed

Een sterke start, maar uiteindelijk veel vraagtekens. Dat is in het kort hoe de testdagen er voor Red Bull uitzagen. Donderdag en vrijdag stonden respectievelijk Liam Lawson en Max Verstappen lange tijd binnen door diverse problemen met de Honda-motor, waardoor er qua betrouwbaarheid nog wel wat werk aan de winkel is. Daardoor staat Red Bull onderaan het lijstje van de verreden ronden.

Verstappen maakte woensdagmiddag gelijk indruk door een sterke longrun af te werken, maar verder zagen we toch vooral een Red Bull waar de balans nog zeker niet in orde was. De RB21 heeft veel last van onderstuur, waar Verstappen absoluut niet van houdt. Positief is wel dat Verstappen en zijn nieuwe teamgenoot Liam Lawson dezelfde feedback leveren, waardoor het team de goede kant op kan gaan werken.

"Hopelijk zijn we klaar voor Melbourne, leren we nog wat bij en zien we daar wel waar we staan. Ik verwacht niet dat we de snelste zullen zijn, maar tegelijkertijd is het moeilijk om te zien waar het tempo ligt van de andere teams. Maar ja, er is nog wel wat werk aan de winkel voor ons", zo liet Verstappen al optekenen na de laatste testdag in Bahrein. Het is een boodschap waar veel realisme uitspreekt. Na de nieuwe voorvleugel in Bahrein lijkt Red Bull nog wel meer te moeten meenemen naar Melbourne om serieus te kunnen strijden om de zege.

			© XPBimages
	© XPBimages

Mercedes: sterk uit de startblokken

Aantal ronden: 458 (1e)
Betrouwbaarheid: Uitmuntend
Snelheid: Zeer goed

Mercedes is een van de verrassingen van de wintertest. In een reglement waar de Zilverpijlen telkens maar geen vat kregen op de auto's met ground effect, lijkt dat nu wel het geval te zijn. Grote kanttekening daarbij is dat de omstandigheden in Bahrein in het voordeel spreken van Mercedes. Het was koud voor Bahreinse begrippen en het regende zelfs even: omstandigheden waar het team van Toto Wolff vorig jaar in uitblonk.

Het is dus de vraag of de omstandigheden in Bahrein Mercedes hebben geholpen, of dat George Russell en Kimi Antonelli écht een betere W16 hebben gekregen. Wolff was eerder deze week nog niet echt tevreden. "We zouden twee seconden sneller moeten zijn dan ieder ander. Ik ben een beetje bezorgd. Dit soort omstandigheden zorgden voor het enige hoogtepunt in Las Vegas vorig jaar, maar nu zijn we het dus niet (sneller, red.). Dus óf we hebben het probleem opgelost en we zijn over de hele linie competitiever in een breder scala aan weersomstandigheden, óf dat is evengoed niet het geval."

De W16 lijkt in ieder geval beter op de baan te liggen en ook qua snelheid en in de longruns zag het er aardig uit. Russell was in ieder geval de snelste man tijdens de laatste testdag en de Zilverpijlen toppen het lijstje van meest verreden ronden, waardoor het qua betrouwbaarheid sowieso goed zit. Mercedes lijkt zich zodoende te kunnen meten met Red Bull.

Aston Martin: innovaties, maar weinig indruk

Aantal ronden: 306 (9e)
Betrouwbaarheid: Ruim voldoende
Snelheid: Voldoende

Het team van Aston Martin heeft heel veel ambities, maar voor 2025 lijken écht goede resultaten er niet in te zitten. Tijdens de testdagen overtuigden Fernando Alonso en Lance Stroll allerminst en het is maar de vraag of ze de vijfde positie in het constructeurskampioenschap kunnen behouden. Het team uit Silverstone introduceerde wel fraaie updates, waardoor de motor meer gekoeld zou moeten worden.

Op het oog leek Aston Martin daarbij geen problemen te hebben met de betrouwbaarheid, toch heeft het 'slechts' 306 rondjes gereden. Daarbij hielp het ook niet dat het team uit Silverstone de auto halverwege de laatste middagsessie nog moest ombouwen, omdat Stroll zich toch niet lekker voelde. Aston Martin heeft dus heel wat werk te verzetten om zich te handhaven aan de voorkant van het middenveld.

			© XPBimages
	© XPBimages

Alpine: positieve lijn wordt doorgetrokken

Aantal ronden: 405 (4e)
Betrouwbaarheid: Zeer goed
Snelheid: Ruim voldoende

Van een zeer matige wintertest in 2024 naar een van de sterkste optredens in 2025: Alpine solliciteert openlijk naar de vijfde positie in het constructeurskampioenschap. De Franse renstal wist vorig jaar al flinke progressie te boeken en mede door een dubbele podiumfinish in Brazilië P6 veilig te stellen in het constructeurskampioenschap. Over de winter lijken de Fransen echter nieuwe stappen te hebben gezet, want de nieuwe bolide oogt stabiel.

Ook qua betrouwbaarheid is er niks te klagen, want Alpine noteerde ruim 400 rondjes op het Bahrain International Circuit. Pierre Gasly wist aan het einde van de dag telkens in de top tien te staan, terwijl Jack Doohan ook belangrijke ervaring heeft opgedaan. Dat het nog steeds meer gaat over Franco Colapinto als mogelijke vervanger van Doohan dan over de prestaties van de auto, zegt in die zin al genoeg. Al staat Alpine er misschien nog wel beter voor dat gedacht.

Haas: focus op het grotere geheel

Aantal ronden: 457 (2e)
Betrouwbaarheid: Uitmuntend
Snelheid: Voldoende

Daar waar Haas vorig jaar bij voorbaat al werd gebombardeerd tot hekkensluiter, heeft teambaas Ayao Komatsu duidelijk het tegendeel bewezen. Al in race nummer twee werd het eerste punt van het jaar gepakt en dat bleek zeker niet het laatste te zijn, met uiteindelijk een fraaie P7 tot gevolg. Tijdens de wintertest werd ook al de focus op de longruns gelegd en het programma leek dit jaar niet heel erg anders te zijn.

In de eerste twee dagen lag de focus daar zeker op, waarna Esteban Ocon nog een 1:30.7 noteerde op de laatste dag. De longruns zagen er daarbij aardig uit en dus lijkt de tactiek van het Amerikaanse team hun vruchten af te werpen, al hebben we de pure snelheid over één rondje natuurlijk nog niet gezien. Het is de vraag waar ze precies staan, maar op de lange termijn zullen de resultaten er wel komen.

			© XPBimages
	© XPBimages

Racing Bulls: tasten in het duister

Aantal ronden: 454 (3e)
Betrouwbaarheid: Uitmuntend
Snelheid: Voldoende

Racing Bulls was misschien wel een van de minst opvallende teams tijdens de wintertest. Echte grote fouten of uitschieters hebben we niet gezien en dat maakt het ook lastig om het zusterteam van Red Bull te doorgronden. Voor Isack Hadjar was het een kans om meer kilometers te maken, terwijl Yuki Tsunoda zichzelf echt wil neerzetten als absolute teamleider.

Het team zelf vinden we telkens in de middenmoot terug als we op de tijdenlijsten kijken. Toch vertelt dat niet het hele verhaal, want de auto leek er qua balans nog niet echt lekker voor te staan. Hoe anders is dat met de betrouwbaarheid, want het team reed meer dan 450 rondjes. Met de race in Australië voor de boeg is het echter te hopen dat het wat betreft de snelheid wat beter zal gaan met de Italiaanse renstal.

Williams: positieve verrassing

Aantal ronden: 395 (5e)
Betrouwbaarheid: Zeer goed
Snelheid: Ruim voldoende

Met Carlos Sainz en Alex Albon als een van de sterkere line-ups van 2025 was de vrees dat de twee coureurs achteraan het veld zouden rijden. Tijdens de wintertest bleek dat zeker niet zo te zien, want Sainz noteerde zelfs de allersnelste tijd over de afgelopen drie dagen: 1:29.348. Noem het een glory run, maar Williams zat er de hele tijd goed bij. Zo eindige Albon op de laatste dag als derde, tussen Max Verstappen en Oscar Piastri in.

Natuurlijk kan het beeld vertekenen, maar de signalen zijn er zeker dat de bolide voor 2025 een flinke verbetering is van de auto van vorig jaar. Bovendien zit het qua betrouwbaarheid ook goed, iets wat zeker niet altijd het geval is geweest bij het team uit Grove. Williams lijkt de papieren in handen te hebben om dé verrassing van 2025 te worden.

			© XPBimages
	© XPBimages

Stake F1: de voorspelde hekkensluiter

Aantal ronden: 354 (8e)
Betrouwbaarheid: Ruim voldoende
Snelheid: Matig

Stake F1 was vorig jaar al in heel wat races de hekkensluiter en ze lijken het dit jaar ook te moeten doen met die rol. Natuurlijk kwamen ze iets dichterbij naarmate het seizoen vorderde, maar de resultaten in Bahrein bieden niet heel veel hoop voor Nico Hulkenberg en Gabriel Bortoleto. Bovendien kreeg Hulkenberg nog een stukje carbon in zijn oog, iets wat de Duitser absoluut niet kan gebruiken.

Het lijkt opnieuw een jaar van overleven te worden, voordat het Zwitserse team wordt overgenomen door Audi. Wellicht dat Stake F1 hier en daar nog wat punten kan scoren, maar in een veld wat zo competitief is, zal dat een lastig verhaal worden.

De rangorde?

Het beeld dat we na de testweken krijgen, is als volgt:

Topfavoriet: McLaren 
Strijdend om de top: Red Bull, Mercedes en Ferrari
Voorkant van het middenveld: Alpine en Williams 
Achterkant van het middenveld: Aston Martin, Haas en Racing Bulls
Hekkensluiter: Stake F1

Natuurlijk houden we een slag om de arm. Tijden zeggen meestal niet alles tijdens de testdagen en er volgen maar liefst 24 races in 2025. Zaterdag 15 maart weten we meer na de kwalificatie van de Grand Prix van Australië.

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Italiaanse media Verstappen baart concurrentie nog zorgen op driewieler, spotten nadeel Hamilton