Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1 ruikt onraad en opent onderzoek naar motoren

Alle vier de motorleveranciers in de Formule 1 zijn door de FIA opgedragen om data in te leveren. De autosportbond denkt namelijk dat er wordt gesjoemeld met de motoren.

Er gebeuren plots een heleboel dingen in de Formule 1 als het aankomt op de motoren. Afgelopen week werd duidelijk dat de FIA van plan is om de kwalificatiemodus te verbannen. Even daarvoor werden alle vier de motorleveranciers al bevolen om data op te sturen van de motor. Om precies te zijn heeft de FIA data opgevraagd van de ERS-systemen van Mercedes, Honda, Renault en Ferrari. Het ERS-systeem van een motor, dat staat voor Energy Recovery System, bestaat uit de MGU-H en MGU-K, die hitte (H) en bewegingsenergie omzetten in elektriciteit en dus paardenkrachten. Begin augustus kregen de motorleveranciers middels een technical directive te horen dat ze voor 21 augustus (vrijdag) alle data van de ERS-systemen moeten uploaden naar de server van de FIA, zo meldt het Duitse Auto Motor und Sport . De mondiale autosportbond denkt namelijk dat één of meerdere motorleveranciers aan het sjoemelen is. Mogelijk zouden de motorleveranciers metingen manipuleren betreffende het energiemanagement. Op die manier zou de MGU-K voor meer dan de toegestane 163 paardenkrachten kunnen zorgen. De motorleveranciers moeten alle ontwerptekeningen en CAD-data aan de FIA overhandigen. Mocht dit niet genoeg zijn dan kan de FIA technische controles uitvoeren, alle motorleveranciers zijn gevraagd om zich daar voor op te maken. In de technical directive benadrukt de FIA nog maar eens het sjoemelen met metingen een serieuze overtreding is van de regels. Naar verluidt sjoemelde Ferrari vorig jaar met de metingen van de fuel flow, die meet hoeveel brandstof er naar de motor gaat. Moeten Red Bull en Verstappen blijven geloven in de wereldtitel, of ligt de lat gewoon te hoog? Dit en meer in de F1-podcast van RacingNews365 met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
RB Ontevreden Marko sluit vervanging Ricciardo niet uit: "Complex onderwerp"