Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
  • 1 HAM LAP 63
  • 2 BOT + 5.783
  • 3 RIC + 14.320
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
  • 1 HAM LAP 58
  • 2 PER + 31.633
  • 3 VET + 31.960
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov

F1-stand

  • 1 HAM 307
  • 2 BOT 197
  • 3 VER 170
VT1 vr 27 nov 12:00 13:30
VT2 vr 27 nov 16:00 17:30
VT3 za 28 nov 12:00 13:00
Quali za 28 nov 15:00 16:00
Race zo 29 nov 15:10 17:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 18:00 19:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

F1 ruikt onraad en opent onderzoek naar motoren

Alle vier de motorleveranciers in de Formule 1 zijn door de FIA opgedragen om data in te leveren. De autosportbond denkt namelijk dat er wordt gesjoemeld met de motoren.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Er gebeuren plots een heleboel dingen in de Formule 1 als het aankomt op de motoren. Afgelopen week werd duidelijk dat de FIA van plan is om de kwalificatiemodus te verbannen. Even daarvoor werden alle vier de motorleveranciers al bevolen om data op te sturen van de motor.

Om precies te zijn heeft de FIA data opgevraagd van de ERS-systemen van Mercedes, Honda, Renault en Ferrari. Het ERS-systeem van een motor, dat staat voor Energy Recovery System, bestaat uit de MGU-H en MGU-K, die hitte (H) en bewegingsenergie omzetten in elektriciteit en dus paardenkrachten.

Begin augustus kregen de motorleveranciers middels een technical directive te horen dat ze voor 21 augustus (vrijdag) alle data van de ERS-systemen moeten uploaden naar de server van de FIA, zo meldt het Duitse Auto Motor und Sport. De mondiale autosportbond denkt namelijk dat één of meerdere motorleveranciers aan het sjoemelen is.

Mogelijk zouden de motorleveranciers metingen manipuleren betreffende het energiemanagement. Op die manier zou de MGU-K voor meer dan de toegestane 163 paardenkrachten kunnen zorgen.

De motorleveranciers moeten alle ontwerptekeningen en CAD-data aan de FIA overhandigen. Mocht dit niet genoeg zijn dan kan de FIA technische controles uitvoeren, alle motorleveranciers zijn gevraagd om zich daar voor op te maken.

In de technical directive benadrukt de FIA nog maar eens het sjoemelen met metingen een serieuze overtreding is van de regels. Naar verluidt sjoemelde Ferrari vorig jaar met de metingen van de fuel flow, die meet hoeveel brandstof er naar de motor gaat.

Moeten Red Bull en Verstappen blijven geloven in de wereldtitel, of ligt de lat gewoon te hoog? Dit en meer in de F1-podcast van RacingNews365 met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

65 reacties