We schrijven het jaar 1977, de Grand Prix van Duitsland op het circuit van Hockenheim staat voor de deur. Voor toerwagenkanon Hans Heyer, die vandaag 81 kaarsjes mag uitblazen, komt dat weekend een droom uit. Hij wordt door het team van ATS gevraagd zijn F1-debuut te maken in een Penske Ford, nota bene in zijn thuisrace.
ATS is echter bepaald geen hoogvlieger en Heyer slaagt er met P27 in de trainingen dan ook niet in zich te kwalificeren voor de race op zondag, maar dat weerhoudt hem er niet van zijn bolide toch naar de grid te sturen en sneaky achteraan aan te sluiten. Hij start daadwerkelijk de race, waarbij het ongetwijfeld helpt dat een startcrash de aandacht een beetje afleidt van alles wat er verder op de baan gebeurt.
De illegale deelname wordt lange tijd niet opgemerkt, of heeft dat er mee te maken dat de marshals een oogje dichtknijpen omdat het nu eenmaal een landgenoot betreft? Dat is wat boze tongen bewezen. Hoe dan ook, de race van Heyer komt sowieso voortijdig ten einde als zijn auto met versnellingsbakproblemen na negen ronden de geest geeft.
Natuurlijk valt dan op dat er iemand meedeed die eigenlijk nooit mee had mogen doen. Heyer wordt gediskwalificeerd, waardoor hij de enige F1-coureur ooit is die in één weekend zowel een DNQ als en DSQ achter zijn naam kreeg. Daarbovenop kreeg hij ook nog een schorsing opgelegd voor de volgende race. Heyer zou echter nooit maar deelnemen aan een Formule 1 Grand Prix.
Bij gebrek aan rechtenvrije foto's is bovenstaande foto van Heyer uit 1983, genomen tijdens de 24 uur van Le Mans.
Scoort Feyenoord tegen Manchester City? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!