Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-seizoen van Alfa Romeo gaat uit als een nachtkaars

Alfa Romeo Racing heeft een Formule 1-seizoen achter de rug dat eenvoudig vergeten kan worden. Wat begon als een veelbelovende campagne voor het team ontvouwde na enige tijd in een anti-climax van jewelste. Het team gaat met een mager zesje als rapportcijfer naar huis.

Het Formule 1-team van Sauber heeft in zijn eerste volledige seizoen als Alfa Romeo Racing een vrij flets jaar gekend. Het is een vreemde en vooral onverwachte gewaarwording, aangezien alles erop duidde dat de Zwitsers-Italiaanse renstal de stijgende lijn van 2018 door had kunnen trekken naar het afgelopen seizoen. Het team werd uiteindelijk gereden dankzij één goed resultaat, maar het had veel erger uit kunnen pakken. Het kersverse Alfa Romeo Racing had voor het nieuwe jaar de juiste papieren in handen om er een imponerend seizoen van te maken. In tegenstelling tot een jaar eerder had het in 2019 de fabriekssteun van het zustermerk van Ferrari én had het een geschikt rijderskoppel in de vorm van de zeer ervaren Kimi Raikkonen en Ferrari-talent Antonio Giovinazzi. Het recept bleek niet voldoende voor succes, na een degelijke start eindigde het seizoen met een sisser. Waar Kimi Raikkonen als gevolg van zijn prestaties in de afgelopen jaren te boek was komen te staan als een oude, versleten coureur, snoerde de Fin iedereen de mond in de eerste wedstrijden. De Alfa Romeo C38 zat Raikkonen als gegoten, de bolide leek wel op maat gemaakt te zijn voor de inmiddels veertigjarige. Raikkonen verzamelde in de eerste helft van het seizoen het meerendeel van de punten bij elkaar. Sterker, voor de zomerstop was Giovinazzi eenmaal in de top tien geëindigd, in Oostenrijk kwam hij uitgerekend als tiende over de streep. In de tweede helft van het seizoen veranderde de situatie drastisch. Scoorde Alfa Romeo voor de zomerstop nog acht puntenfinishes, kwam het in de resterende races slechts half zo vaak in de top tien terecht. Vooral voor Raikkonen viel van de ene teleurstelling in de andere. Na zijn aanvankelijke succesreeks eindigde hij tot slechts tweemaal toe in de punten, alhoewel als zevende en vierde.

Waar de Alfa's aan het begin van het jaar nog regelmatig in de top tien te vinden waren of konden strijden om een plek in Q2 of zelfs Q3, werd dit gaandeweg steeds duidelijker. De machine waarmee Alfa Romeo op de proppen was gekomen was zeker niet de minste, maar het team verloor tijdens de ontwikkelingsrace zodanig veel terrein dat het de aansluiting met het middenveld verloor. Zoveel werd wel duidelijk in de laatste drie races van het seizoen. In de Verenigde Staten eindigde het kansloos buiten de punten, om vervolgens maximaal te scoren tijdens de veelbewogen race in Brazilië. Ware het niet voor de vierde en vijfde plaats die het daar wist te pakken, dan had het jaar van Alfa Romeo er anders uitgezien. Technisch gezien heeft het de achtste plaats in het klassement behouden en negen punten meer bijeengesprokkeld dan in 2018, maar qua vorm liet het team dit jaar mensen aan zich te wensen over. Wellicht had dit ook iets te maken had met het rijdersduo. In 2018 had Sauber een hoogvlieger in het team in de vorm van Charles Leclerc, dit jaar moest het zich te redden met een oudgediende en een ondermaats presterende debutant. Komend seizoen zal het koppel zich moeten bewijzen, want ook in 2020 heeft Alfa Romeo dezelfde coureurs in het team. Voor nu lijkt de conclusie dat er binnen Alfa Romeo vooral middelmatigheid heerst. Eindcijfer Alfa Romeo: 6

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris